Wat is er mis met mijn fruitbomen?
In mijn tuin heb ik een appelboom, pruimenboom en een hazelaar die er dit jaar minder gezond uitzien dan voorgaande jaren.
De appelboom zit meer dan vorig jaar onder de, volgens mij de zijderups. Zie foto. Ook zit er veel zwarte bladluis. Wat kan ik hiertegen doen?
De hazelaar (de struik) zit dit jaar onder de witte spikkels, en volgens mij is dit weer een andere soort bladluis, en heeft de hele struik over alle bladeren een plakkerige filmachtige substantie. Wat is dat plakkerige op de bladeren en hoe voorkom ik dit en bladluis?
Mijn pruimenboom heeft eveneens die witte spikkels, dus waarschijnlijk witte bladluis, en ook net als de hazelaar een bijna lijmachtige film op de bladeren. Zie foto. Wat is dit allemaal en wat kan ik ertegen doen?
Elk jaar sproei ik meerdere malen in verdunde vorm natuurazijn op mijn planten en bomen, juist om o.a. bladluis tegen te gaan. Maar natuurazijn helpt dus overduidelijk niet.
Ik heb ook nog een kersenboom die nog niet zo aangetast is als mijn andere fruitbomen, maar dit zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.
Ook mijn aalbessenstruiken hebben elk jaar bladluis en gekrulde en verkleurde bladeren.
Wie o wie kent de oplossing voor deze zeer vervelende problemen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.