Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat ging er verkeerd bij deze Rhodo ?

Deze jonge Rhododendron Yakushimanum heb ik van vorig jaar, stond mooi in bloei.
Kort daarna waren de bladeren al aangevreten door een soort bij denk ik, ernstiger is dat het blad sinds een maand ongeveer omkrult alsof het uitdroogt, ik zie overal knopjes en heb alle bloemknoppen verwijderd zodat alle kracht naar het nieuwe blad gaat ( hopelijk ).
In de late herfst heb ik hem in een ruimere pot gezet, hij is 30 cm hoog en krijgt altijd regenwater en matig mest ( nu nog niet, omdat je moet wachten tot na de bloei met mesten ).
Hij staat halfbeschaduwd, krijgt geen ochtendzon...
Nu is mijn vraag, wat deed ik verkeerd en zullen die knopjes nog openlopen ?

Picture for question
Z512099
9 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ziet eruit als een probleem met de wortels en dan heb je 2 opties.
1. De meest waarschijnlijke is de lapsnuitkever. Deze is verantwoordelijk voor de vraat maar erger is dat deze eieren heeft gelegd en de larven de wortels aanvreten en bestrijding is alleen weggelegd voor professionals. De kevers wegvangen en hopen dat het goed gaat.
2. Wortelrot door natte voeten en een schimmel. Dan is er maar een oplossing weggooien en zo snel mogelijk voordat er meer planten worden aangetast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een Rhododendron heeft haarwortels.
Het duurt even voordat de plant goed aan de groei is.
Er zijn hapjes uit het blad door de behangersbij.
Maar de plant zelf ziet er volkomen gezond uit.
Volkomen onnodig dat je de bloemknoppen er uit hebt gehaald, heeft geen enkel nut bij een gezonde plant.
De kleur van het blad is normaal en de stand van de bladeren voor deze tijd van het jaar is ook normaal.
Het lijkt meer een gebrek aan geduld, hij is pas een jaartje oud, heeft heel veel bloemknoppen gevormd ( vorig jaar) en al beloning knip je die er uit??
De knopjes die je nu ziet zitten, zijn bladknoppen.
Al over enkele maanden zullen ze bloemknoppen gaan vormen voor volgend jaar.
Bijna zeker zal je weer last krijgen van de behangersbij, kan je niets tegen doen.
Je plant is dus volkomen gezond en goed verzorgd.
Een slecht groeiende plant zal nooit zoveel bloemknoppen gaan vormen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom heb je de plant in een pot staan, dat is vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing