Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je effectief de grond van je tuin ontdoen van stenen en worstels (filteren)?

We hebben een huis gekocht met behoorlijk wat tuin. De tuin staat vol met struiken, planten, bodembedekkers etc.
We willen er een mooie grasmat op leggen, maar met alle (kleine) wortels etc. is dat natuurlijk geen goed begin.

Eigenlijk zou ik een machine willen huren die aarde en vuil van elkaar scheid. Ik denk dan aan een soort cementmolen met allemaal gaatjes.. het zand valt erdoorheen, de steentjes en wortels blijven achter..
Maar mijn google-poging, om ergens een dergelijk apparaat te huren, liep op niets uit.

Iemand een waardevol idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is voldoende om de toplaag, ca. 30 cm te ontdoen van grote stenen en wortels, en dan frezen, bemesting, graszoden plaatsen en in het begin voldoende water geven..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

iemand met een mini graver laten komen en alles 1 m diep omspitten.
Ga je er bij staan en haalt direct alle grote wortels en stenen uit de grond.
let op!
Kleinere stenen en grind in de grond zijn erg goed voor de planten groeien de structuur van de grond.
In Ostenrijk bestaat de grond voor het grootste deel uit stenen en toch groeien miljoenen bomen en struiken.
Alleen de toplaag wat schoner houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt eraan, als je echt grote tuin hebt dan kun je het met een stenen rooier doen. Maar dan moet stenenrooier met tractor wel in de tuin kunnen komen.

Hier vlak bij zit bedrijf die graszoden teelt, voor ze gaan zaaien rooien ze ook altijd eerst de stenen. Is boven op de Hondsrug, daar zitten allemaal kleine en grote zwerfkeien uit de ijstijd.

zie ook de link, niet als reclame bedoeld, ik ken hele bedrijf niet, maar als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing