Wat kun je tegen een vochtige tuin doen?
De vorige bewoners van mijn huis hebben van de tuin een kuil gemaakt die ongeveer vijftien centimeter lager ligt dan de omringende tuinen, en die beplant en betegeld. Vraag me niet waarom, geen idee. Daardoor is de tuin altijd vochtig. Er blijft niet echt water staan, maar het komt gewoon zompig over. De tuin krijgt ook maar een paar uur zon per dag, het voorste gedeelte alleen heel vroeg in de ochtend in de zomer, en het achterste gedeelte later in de avond een paar uur.
Dit veroorzaakt:
-hardnekkige groene aanslag
-mosgroei
-planten die snel de geest geven
-een leger slakken waar je u tegen zegt
-een ongelooflijke hoeveelheid mugjes die in een zwerm boven mijn tuin hangen, zelfs in de winter
Wat groeit er wel:
-een prachtige enorme laurierstruik die meerdere keren per jaar volop bloeit
-verschillende soorten coniferen die het volgens mij oké doen
-wilde aardbei groeit als een gek
-een mooie struik met wit/groene bladeren en roze bloemen die ik niet herken
Hoe ik ook schrob en omspit, de tuin blijft een troosteloze, haveloze aanblik bieden. Mijn financiële situatie leent zich er niet voor om de boel weer op te hogen of te draineren. Ik wil niet dat de buren overlast krijgen.
Zijn er manieren om dit weer fatsoenlijk te krijgen? Er zijn planten die het goed doen onder deze omstandigheden, maar zorgen die dat de tuin iets minder vochtig wordt (door te drinken), of blijf ik die problemen houden? Iemand noemde korrels die vocht opnemen. Bestaan die?
Licht moet er wel bij kunnen en vocht moet weg kunnen, geen probleem als het flink waait, maar als het nat is en windstil..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.