Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe betrouwbaar is het maken van je eigen "flagstone" bestrating middels een mal?

Tegenwoordig is er een nieuwe trend om ter plekke je eigen "flagstones" te maken middels een mal. In deze mal schep je het beton dat gemixt is met een pigment en klaar is kees, je eigen gemaakte tuinpad.

Maar hoe betrouwbaar is deze methode? klinkt het echt zo ideaal of is het gewoon een "telcell" product? Zelfs het programma eigen huis en tuin gaat hier zonder moeite in mee.

Hoe betrouwbaar is het systeem en zit er misschien nog een addertje onder het gras?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Heel mooi, die betonnen flagstones, ze sluiten mooi aan, zoals het hoort, met natuurlijke flagstones lukt dat niet altijd zo goed, te mooi om waar te zijn.
Ten eerste is beton vorstgevoelig ( barsten ) ten tweede zul je in ons vochtige klimaat snel groene aanslag krijgen ( gevaar van uit te glijden ), dat kan je wel weg krijgen met speciaal product, maar toch zal de grijze kleur langzaam verdwijnen.
De echte flagstones ( bijv. van Malonnes ) zijn ook grijs, maar dat grijs blijft, omdat zo'n flagstone veel minder poreus is dan beton, de flagstones op mijn pad barsten ook niet, komen ook natuurlijker over dan op jouw foto, ze hebben bijv. veel meer kleurschakeringen, zij behouden voor altijd hun kleur.
Ik heb ook roze-bruine flagstone ( niet op het pad), die is wel poreus en "veralgt" binnen de kortste keren en is spekglad.

Toegevoegd na 2 dagen:
Besluit:

Beton voor tuinpaden wordt de laatste jaren minder gebruikt, maar is wel goedkoper dan natuursteen zoals flag-stones, maar je vroeg naar de addertjes ...

Beton is poreus, wordt daardoor sneller vuil, maak het niet schoon met een hogedrukreiniger, de bovenlaag zal dan eroderen.
Tijdens de winter, bij vorst zal water dat in de "poriën" zit uitzetten, met alle gevolgen vandien.
Ik wil u ook erop wijzen dat de namaak -flagstone op de grote foto in de rechterbenedenhoek gebarsten is.
Er zitten ook duidelijk vlekken en een wazige film op de tegels.
Is niet echt kleurvast, na verloop van tijd zal het mooie blauw-grijs vervagen naar bruingrijs, wordt dan een onbestemde, groezelige, grauwe kleur.
Ook is het mogelijk dat het steeds terugkerende patroon op den duur gaat vervelen,
een pad met natuurlijke flag-stones is minder gelijkmatig, zo'n pad "leeft".
Ik heb al 38 jaar "echte" flag-stones en heb er geen enkel onderhoud aan, zijn nog even grijs als in het begin en ze barsten niet.
Bedenk ook dat er achter deze trend commerciële bedoelingen zitten, met het oogmerk winst te maken.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ruim 40 jaar geleden maakte ik al flagstones van beton.
Beton zelf gemengd in de verhouding 1 cement----2 zand--- 3 grind.
Of kant en klare betonmix.
Na 20 jaar waren ze er nog steeds, mogelijk nog veel langer maar ben toen verhuisd.
Grote flagstones 10 cm dik, kleinere iets minder dik.
Het beton mag net niet vloeibaar zijn, plastic er onder en mag niet te snel drogen, dus na een dag regelmatig nat maken als het niet regent.
Als de cement iets stijver aan het worden is, er met een stoffer over heen aaien.
Dan wordt de cement dichter en later harder.
Zie het als betontegels, die gaan ook tientallen jaren mee.
Als ze droog zijn, kan je ze kleuren met een watergedragen verf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing