Bij het plaatsen van een houten schutting, kan je dan beter ijzeren paalhouders gebruiken of de palen zo in de grond zetten?
Ik wil een hardhouten schutting plaatsen over een lengte van 20 meter. Deze schutting wil ik opbouwen met hardhouten palen en hardhouten planken. Je kunt gebruikmaken van ijzeren paalhouders (voorzien met een punt/spies) die je (deels) in de grond slaat.
Het grondwater staat nogal hoog, in droge zomermaanden ongeveer 60 cm onder de aarde, anders in natte maanden ongeveer 40 cm. Woon nogal in een waterrijk gebied.
Is het dan beter om de palen in paalhouders te plaatsen of zo in de grond? Het gaat mij om de duurzaamheid van de (kostbare) schutting en dat de schutting niet zomaar kan omwaaien, woon in een landelijk en open gebied/terrein.
Buren hebben ongeveer 15 jaar geleden bankirai palen (68x68 mm) zo in de grond gezet, maar die palen zijn grotendeels verrot op de grens tussen aarde en lucht. Zij mogen de palen gaan vervangen of wachten totdat de schutting omwaait. Dit wil ik zelf graag voorkomen. Wil sowieso mogelijk 90x90 mm palen gebruiken en dan al-dan-niet het gebruik van paalhouders.
Is het overigens verstandig om hardhoutenpalen eerst in de zogenaamde Scheepsteer te zetten alvorens ze in de grond te plaatsen of heeft dit geen enkele zin bij hardhouten palen? Bestaat er wellicht ander middel om houtrot bij hardhouten palen te voorkomen?
Hartelijk dank voor alle reacties!
Toegevoegd na 13 uur:
PS het betreft een toekomstige schutting van ongeveer 2 tot 2.2 meter maximaal hoog. De palen komen niet in ons zicht, alleen de buren zien die palen, zoals dus ook de eventuele paalhouders...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.