Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik doen als mijn gras niet onhoog groeit maar is gaan liggen??

Als ik met de verticuteer hark bezig ben, zie ik dat het gras in sommigen delen groeit over de grond, dus gewoon is gaan liggen.
Wat kan ik doen???

Picture for question
10 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het gras is misschien te lang geweest toen je ging maaien of er over hebt gelopen. Daardoor is het tegen de grond gedrukt en zijn de stengeltjes onderaan geknakt. Door het gewicht van het langere, liggende gras gaat dat soms niet vanzelf weer de lucht in. Of het is tegen de grond gedrukt (over gelopen of door harde regenbui) toen het gras nat was. Het kan dan aan elkaar gaan plakken en daardoor niet weer omhoog komen.

Wat je kunt doen is het omhoog harken en afknippen, met een scherpe heggeschaar, speciale gras(kanten)schaar, of gewoon met een huis-tuin-en-keuken schaar. Let wel op dat er geen zand in je schaar komt, dan is 'ie snel bot. Is het gras vochtig, dan eerst omhoog harken, of met je vingers iets omhoog halen. En laten luchten. Pas knippen als het gras droog is, anders krijg je geheid ruzie met de schaar en het plakkende gras.

Is het gras weer eenmaal kort genoeg voor de maaier, dan lost het zich verder vanzelf op. Is er een kale plek ontstaan onder het liggende gras, dan kun je die opnieuw inzaaien, of als je iets meer geduld hebt gewoon wachten tot het vanzelf weer dichtgroeit.

Om het in het vervolg te voorkomen moet je dus het gras niet te lang laten worden voor de maaier, of misschien de maaier anders afstellen. Niet lopen over lang gras, zeker niet als het gevroren heeft. In de winter bevriezen de cellen in de grassprieten, waardoor de celwanden breken als je over het gras loopt. Niet elk soort gras heeft hier evenveel last van, dat van jou mogelijk wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel soorten gras.
Normaal gezien bestaat je gazon uit verschillende soorten, die allemaal hun eigen eigenschappen hebben.
Soms zijn de onderlinge verschillen wel erg groot, mede veroorzaakt door schaduw of zon.
Je kunt hier dus niets aan doen, maar waarom zou je ook, het is toch groen.
Wel geef het gazon op tijd mest, liefst maandelijks, of bij een langdurig werkende meststof minder vaak.
Dit is veel belangrijker dan verticuteren.

Toegevoegd na 5 uur:
Aanvulling: tijdens wat langer droog weer, kunnen er plekken ontstaan met verdrogingsverschijnselen in het gazon.
Het eerste wat je dan ziet, is het veranderen van kleur, van grasgroen naar blauwgroen.
Later gaat het gras ook slap hangen, dus op de grond liggen zoals jij beschrijft.
Mocht dit de oorzaak zijn, dan zijn die problemen de komende dagen over, door de regen van de afgelopen dagen.
Meestal duurt het een klein weekje.

Toegevoegd na 17 uur:
Je foto nu gezien, lijkt het inderdaad op droogte van het gras.
Want de kleur is niet goed en het gras is te spieterig./ dun
Maar ook is de grond te arm, dus zou ik snel met mesten beginnen, zeker nu het regent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing