Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet je een gat graven voor een voorgevormde vijver?

Ik wil een vijver op mijn balkon. mijn balkon is vrij groot en ik wil graag een voorgevormde vijver. (zie link) maar het probleem is dat ik veel mensen (op youtube bijvooreeld) een gat zie graven in het aarde. maar ik heb geen aarde op mijn balkon. dus MOET ik perse daarvoor een gat graven? of kan ik ook gewoon het zo op mijn balkon zetten en dan dit met hout afwerken. p.s ik ga er ook waterschildpadden op zetten. Ik ken de gevolgen en wat ik daarvoor tegen kan doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In principe kan je wel een ombouw maken waar je de vijver inhangt, maar dit betekent echter dat de hele vijver hangt aan de rand ervan en die daar niet voor ontworpen. Om dat op te vangen moet je er dus voor zorgen dat de vijver goed ondersteunt wordt onder de bodem. Dan nog zal ook de zijkant van de vijver veel meer waterdruk te verduren krijgen dan waar deze voor ontworpen is omdat bij een ingegraven vijver deze volledig ondersteunt wordt. Dit alles nog los van het feit of de constructie van het balkon ontworpen is om al die extra kilo's te dragen. Dit zou ik eerst maar eens uitzoeken voordat ik überhaupt een groot extra gewicht op mijn balkon plaatste.
Al met al: geen goed idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn eerste gedachte, is de constructie van het balkon wel berekend op het gewicht van de vijver+inhoud. Ik vermoed van niet...
Bordensteker
10 jaar geleden
Een interessante variant op de hangende tuinen van Babylon, wellicht? Uit deze link http://bouwwereld.nl/nieuws/ultradunne-en-ultrasterke-balkons-in-delft/ maak ik op dat de maximaal toegelaten belasting voor balkons 300 kg/m2 bedraagt. Dat betekent m.i. dat je met een bak van één vierkante meter en 30 cm water daarin al aan de maximaal toelaatbare belasting zit. Dus een kinderzwembadje met 30 cm water erin kan eigenlijk ook al niet eens, want 30 cm water, los van de maat van het zwembadje, overschrijdt nu eenmaal net zo goed de last per eenheid van oppervlak (de vloerbelasting). Zonder kinderen (of schildpadden) erin al. Dan heb ik de bak en de ondersteuning nog niet meegerekend.
Die ondersteuning gaat ook plaatselijk geconcentreerde lasten betekenen. Zoals ik al vermoedde: dit moet je écht niet willen!
De belasting van balkons aan woongebouwen is incidenteel hoog, als er bij een feestje een groep mensen op komt te staan.
Een blijvende belasting met een bak water is toch wel wat anders. Zo heeft de bouwer het niet bedoeld. Wie graag de geneugten van een tuin wilt hebben, moet je toch echt overwegen om gelijkgronds te gaan wonen.
Er bestaan platte voorgevormde vijvers of bakken die geschikt zijn voor je schildpadden.
Besef echter wel, dat er gauw een paar honderd l. water in gaat, dus een paar honderd kg. weegt!
Besef ook, dat waterschildpadden heel erg het water vervuilen en je dat water zeer goed moet filteren of regelmatig verversen, dus moet je het ook praktisch maken.
De platte bakken kan je zo plaatsen, voorgevormde vijvers moet je inderdaad ingraven en zijn ongeschikt voor op een balkon.
Ze moeten de steun hebben van de grond waar ze ingegraven zijn, dat mis je op het balkon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal juist mgerben, staat ook in mijn antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding