Wie moet de processierupsen verwijderen?
Er staan meerdere eiken die aan onze tuin grenzen en 6 ervan zitten Processierupsen in.
De bomen staan aan de openbare weg maar wij hebben er merkbaar veel last van (onder de bulten) als we in de tuin werken, huisdieren etc.
De gemeente wil hier niets aan doen omdat dit een rustige weg is en er verder geen andere woningen staan, als we er te veel last van hebben het zelf moeten oplossen.
Nu komt het lastige: ik kan het zelf niet oplossen omdat de drie bedrijven (die ik tot nu toe gesproken heb) die de nesten kunnen verwijderen niet in opdracht van een particulier werkzaamheden willen verrichten aan eigendommen van de gemeente.
Er kan n.l. schade ontstaan aan bomen als ze met een hoogwerker b.v. takken raken of andere gemeentelijke eigendommen, bovendien moet dan de weg afgezet worden, dat mag blijkbaar ook niet zomaar.
Ik heb deze vraag bij de gemeente gesteld maar nog geen antwoord, ik verwacht eigenlijk dat de gemeente het zelf gaat oplossen en ik daar de rekening van ga krijgen.
Lijkt mij een erg vreemde constructie, ik heb zo geen (financiële) keus van bedrijven, en zal moeten betalen voor werkzaamheden door de gemeente aan gemeentelijke eigendommen.
De hinder is zeker niet tijdelijk want de nesten kunnen nog jarenlang de haren verliezen, deze haren kunnen nog ongeveer 5 jaar hun kracht behouden.
Als er jaren later een boom gekapt wordt waar een oud nest inzit, moeten ze nog steeds een beschermend pak aan.
Ik weet niet of je zelf wel eens in aanraking bent gekomen met deze haren maar kan zelfs gevaarlijk zijn in ogen en luchtwegen, zeker voor huisdieren, moet ik de huisdieren maar weg doen en de komende jaren met een pak door de tuin lopen? Dit is naar mening geen luxe probleem, ik wil het zeker wel zelf oplossen alleen kan ik dat niet, dat is mijn punt.
De Processierups is eigenlijk geen inheemse diersoort.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/5875-de-eikenprocessierups-dodelijk-voor-uw-viervoeter.html
te lezen, ik hoop dat je ziet dat het geen luxe probleem is, ook niet voor het vee in de wei en op stal.
Wat de gevolgen zijn voor fruit en gewassen is nog niet duidelijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.