Wat is deze rups van het Groot Koolwitje aan het doen?
Deze rups vond ik op mijn voordeur, waarbij het leek of er allemaal larven uit kwamen kruipen... Soort van bevalling, alleen weet ik dat de voortplanting gebeurt doordat de vlinder eitjes legt...
in de rups gespoten. Dit schakelt het afweersysteem van de rups uit, waardoor de larven van de wesp vrij spel hebben om de rups van binnenuit op te eten. De rups ontwikkelt zich normaal en de larven blijven ongeveer 15 tot 20 dagen in de rups voordat ze eruit kruipen en zich buiten de rups verpoppen. Als de larven uit de rups komen, raakt deze in een soort van trance en spint zelfs een web over de cocons van de Cotesia glomerata-larven, dat extra bescherming biedt. Vervolgens blijft de rups de cocons van de Cotesia-larven beschermen, onder andere tegen hypersluipwespen (zie verderop in dit artikel). De rups blijft leven tot de wespen uit de cocons komen, mits deze overwinteren. De fascinerende ontwikkeling van
Cotesia glomerata-larven in de rups is ook te zien in een
kort filmpje op internet (Engelstalig): http://www.youtube.com/watch?v=vMG-LWyNcAs." Waarschuwing! Dat filmpje is nog akeliger dan de foto!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.