Vroeg wakker worden door zingende Merel, hoe lang gaat dit door?
Hallo,
Sinds 5 dagen heeft een Merel schijnbaar onze voor+achtertuin als zijn territorium ingenomen. Het begon 5 dagen geleden toen ik wakker werd om 6 uur 's ochtends van zijn luide gezang. Wij hebben namelijk een grote boom in de voortuin, pal naast het slaapkamerraam staan. Sinds dien slaap ik met het raam dicht. Maar na 2 dagen kreeg ik in de gaten dat de Merel vaste prik van 6 uur tot 10 voor 7 (bijna precies!) luidkeels begint te zingen non stop. Ik ben blijkbaar gevoelig voor geluid en word er zelfs door uit mijn slaap gehaald met het raam helemaal dicht. Ik denk dat hier vrij weinig tegen te doen is. Heb wel even geprobeerd tegen kabaal te maken door heel hard uit het raam in mijn handen te klappen, maar daar laat hij zich absoluut niet door afschrikken.. Dit gezang horen we ook op vaste prik tussen 6 en 7 uur 's avonds, maar dat is niet zo hinderlijk als je niet slaapt.
Heeft iemand enig idee wat het precies betekent? Is het territorium afbakenen of een vrouwtje vinden? En hoelang gaat zo'n Merel door met deze vaste (vooral de vroege) tijdstippen door met het zingen in één vaste boom?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.