Kun je uit een hyacint zaadjes halen en deze dan weer opnieuw kweken?

Ik heb een hyacint cadeau gekregen, maar vroeg me dus af of je hieruit weer opnieuw kan potten? Lijkt mij wel leuk om te doen eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
9.5K

Antwoorden (2)

Tulpen, narcissen enhyacinten zijn bolgewassen en produceren dus geen zaad. Doordat de bol nieuwe bolletjes aanmaakt worden tulpen vermenigvuldigd.hyacinten en narcissen doen dat op dezelfde manier.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sommige bollen maken wel degelijk zaad. Alleen duurt het een paar jaar voordat gezaaide tulpen, narcissen of hyacinten in bloei komen, dus de bol bewaren of de bol delen werkt sneller. Maar het is wel leuk om eens te proberen. Bij hyacinten kan je gewoon de bol in tweeën hakken, en het jaar erna heb je twee bloeiende hyacinten in de tuin, al zullen ze het eerste jaar minder bloemen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrijwel alle bollen vormen zaad, alleen sommige dubbele soorten zijn sterriel
Ook aan bloembollen komen na het bloeien zaadjes.
De kweker krijgt juist door het zaaien er van weer nieuwe kleuren.
Omdat hij verschillende kleuren/ vormen met elkaar kruist.
Om goed zaad te krijgen, moet de hyacint wel buiten staan en in de juiste grond en in het juiste seizoen.
De hyacint die je nu hebt gekregen, is in een kas voorgetrokken, waardoor hij te vroeg is gaan bloeien, maar ook hierdoor is de bol ook erg verzwakt en ongeschikt voor het vormen van zaden.
Mocht je ooit hyacinten gaan zaaien, reken er dan op, dat het jaren kan duren voordat er een bloem aan komt.
Dat komt omdat bollen maar een erg korte groeitijd hebben en het grootste deel van het jaar in rust zijn, zonder blad.