Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om kruiden te kweken in een zinken plantenbak?

Krijg je zo geen ongewenste stoffen in je kruiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Is geen gevaar voor, tuingieters worden o.a. van zink gemaakt.
Een tip:
Ik zaai zoveel mogelijk voor in kleine potjes. Als ze groot genoeg zijn plant ik ze op hun definitieve plek.
De tomaten komen in oude zinken vuilnisemmers te staan. Ik heb hiervan 5 van staan.

Toegevoegd na 4 dagen:
Heb begrepen dat de nieuwe zinkbekleding nog eens gecoat is, dus dit is super veilig. Ik wil nog even ten berde brengen dat in vele multi-vitaminepreparaten zink aanwezig is, de mens heeft zink nodig. Dus het vergiftigingsgevaar dat sommigen poneren is lichtelijk overdreven.
Nog een quote:

Helpen zinktabletten tegen verkoudheid?
Zink speelt een rol bij de afweer van het lichaam tegen virussen. Er zijn enkele onderzoeken waaruit blijkt dat het gebruik van extra zink binnen 24 uur na de aanvang van verkoudheidsklachten de duur van de verkoudheid inderdaad verkort. Er zijn verschillende zuigtabletten met zink in de handel. Bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheden zijn hier geen bijwerkingen van te verwachten.
Z512099
11 jaar geleden
Aangezien zink een sporenelement is en in grote hoeveelheden giftig is voor planten (ook voor mensen en dieren) het zink oplost in gietwater is het niet verstandig om kruiden of andere planten te kweken in een zinken teil -plantenbak . Mogelijk is het wel als je een kunstof plantenbak in de zinken overbak zet en daar je kruiden in plant met een zodanige afwatering dat het drainwater niet door de planten weer opgenomen kan worden om een idee te krijgen hoe giftig zink voor een plant kan zijn zie de volgende afbeelding
http://www.omafra.gov.on.ca/IPM/images/grapes/ocw/zn-ocw-mn.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zink kan in grote concentratie schadelijk zijn.
Dus moet je maatregelen treffen.
Koop bij een bouwmarkt een bus met een soort van zwarte verf om oude zinken goten weer waterdicht te maken.
Doe het met een kwast in twee lagen er op en laat het drogen.
Hierna kunnen de kruiden er in.
De coating is niet schadelijk voor planten.
Heb er ooit zelfs vissen in gehad, die prima bleven leven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zink is een beetje een lastig element. Je hebt er voldoende van nodig, bijvoorbeeld voor de aanmaak van sperma is het een essentieel element. Te veel zink is niet aan te bevelen, omdat het dan giftig werkt.

Wat kruiden uit een zinken teiltje daar zul je geen problemen van ondervinden, kruiden gebruik je slechts in kleine hoeveelheden en de hoeveelheid zink die via de grond de kruiden zal bereiken is minimaal. Ik denk dat over het algemeen zinktekorten vaker een probleem zullen vormen dan zinkvergiftigingen. Het wordt anders als je groenten voor eigen consumptie gaat telen op het terrein van een voormalige zinkmijn..

De zinkmijn bij Moresnet (ten zuidwesten van Vaals was wel een interessante plek, er is zelfs een onafhankeljk staatje in het leven geroepen om conflicten over die mijn te verhinderen. Anyway er zijn daar nog steeds zinkviooltjes te vinden die bestand zijn tegen erg hoge zinkconcentraties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing