Welke planten doen het goed in een vochtige, schaduwrijke tuin?
Ik heb zo'n echt stadstuintje; het is redelijk ingesloten door huizen, ligt lager dan mijn vloer, en krijgt alleen in de zomer een paar uurtjes zon per dag (vooral in de ochtend.) Ik probeer er iets van te maken maar vooralsnog doet vooral mos het erg goed. Planten die als 'schaduwminnend' te boek staan bij tuincentra e.d. vermaken zich ook maar beperkt in mijn tuin. Daarom de vraag: welke planten gaan het wel goed doen in deze omgeving, en wat hebben ze nodig om blij te blijven?
toegevoegd voor Eddijst: ik doe een poging een uitgebreidere beschrijving te geven.
De schaduw op de tuin is voor 90% van de huizen, en voor een heel klein deel van de bomen (verschillende soorten loofbomen) in naburige tuinen.
In mijn tuin groeit vooralsnog: mos, in de zomer een heel klein beetje gras, en momenteel een klein tweebladerig plantje dat ik niet kan thuisbrengen. Ook groeien er doornstruiken die mij voorkomen als braamstruiken, maar die ik nog nooit vrucht heb zien dragen. Enkele plantjes die ik aan het eind van de herfst achterin de tuin (het lichtste gedeelte) heb gezet hebben het moeilijk en lijken het niet te gaan halen.
De tuin is altijd bedekt onder een grote hoeveelheid bladeren van wat volgens mij een soort esdoorn is in de tuin van de buren.
Achterin de tuin groeit tegen een schutting een klimop die zich wel goed lijkt te vermaken.
De hele binnentuin ruikt altijd vochtig, tot het echt heel warm weer wordt.
In de herfst kruipt er een ontstellende hoeveelheid naaktslakken rond.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.