Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat mijn potgrond rookt als ik er een wierookstokje in brandt?

Deze nacht een rare ervaring gehad. Ik had een wierookstokje in mijn plant in de slaapkamer gestoken. ik werd wakker en de hele kamer was gevuld met rook. ik heb toen slaapdronken het venster open gezet, en dacht nog "wat een rook geeft zo een wierookstok!".
Deze ochtend de venster terug gesloten, en toen ik wakker werd lag ik weer helemaal in de rook. Ik begreep er niets van.
Tot ik dan daarnet mijn planten wilde gieten. De potgrond was aan het smeulen, als ik er water op goot siste dat (zoals bv. bij houtskool). De kamer was ook weer helemaal vol met damp, en het ruikt hier verschrikkelijk.
Hoe kan dat nu, dat potgrond smeult als je er een wierookstokje in zet? Ik heb dat al zo vaak gedaan (wel in andere planten) zonder ooit problemen te ondervinden

12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je smeulende wierookstokjes de potgrond in de brand (lees smeulen) heeft gezet. Potgrond is puur verwerkte resten van restafval en bestaat ook uit takjes papier resten enz enz. als de grond goed droog is zal het best kunnen smeulen (zoals heide brand) Je heb nog geluk gehad dat er geen "echte"brand is onstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige potgrond zit op een bepaalde manier gedroogde (kunst)mest. Het lijkt op de (dak)leien die tegen elkaar aan zitten (in 't klein). Ik vermoed dat je in deze pot zulke potgrond hebt met het door jou beschreven effect.
Duidelijk is dat deze potgrond kurkdroog was, misschien (?) goed voor de plant, maar niet voor herhaling met een brandend wierookstokje.

Antwoord
Je hebt ongetwijfeld een nieuwe plant zo gekocht of in andere potgrond gezet. Geen probleem, maar misschien iets te droog.

Avies: koop een "wierrookstokje-houder". In iedere (new-age) winkel waar je wierook, kaarsen, boeddha's etc. kunt kopen, zijn er verschillende varianten te koop. Is een stuk veiliger en zijn niet duur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In potgrond zit turf verwekt om het water vast te houden.

Is de turf droog is het mogelijk dat het begint te branden als je wierook brandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing