Wat doe je na het verplanten van een hulst?

Ik heb eergisteren een hulst verplant. Ik weet niet welke soort het is. Hij heeft groen blad en rode bessen. Hij is 2,50 meter hoog en een meter breed. Ik merkte een viertal breed uitlopende wortels van 50 à 100 cm maar kon slechts één wortel van een halve meter aan de hulst houden. In het plantgat heb ik een paar emmers bladafval gegooid en ik geef dagelijks een gieter water. Hulst heeft de eigenschap heel moeilijk te verplanten zijn. Ik las dat je hem tot op 1 meter moet terugsnoeien maar ik wou hem net omwille van de mooie hoogte. Wat kan ik doen als ik merk dat hij het moeilijk krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij gaat dood. Van zijn 4 wortels welke hij echt nodig heeft heb jij er drie en half af gehakt. Hij gaat dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard heb ik die wortels door omstandigheden niet kunnen behouden, ik heb die er niet voor mijn plezier 'afgehakt'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet. Ze waren wel cruciaal, zonder overleeft hij niet.
Rieneke1
11 jaar geleden
Meteen terugsnoeien is de enige kans je hulst te redden.

Het beste antwoord

Toch maar el terugsnoeien nu. Beter een jaar een minder mooie plant die het wél overleeft, dan straks een dooie plant.
Het terugsnoeien nu heeft als gevolg dat de plant minder energie (voedingsstoffen) hoeft om te zetten in groei en bloeiknoppen, en deze dus kan gebruiken voor het aanmaken van nieuwe wortels.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Met heel veel pijn in het hart zal ik hem zwaar terugsnoeien tot op maximum 80 cm (1/3).
Hoeveel groeit zo'n hulst ongeveer jaarlijks?

Andere antwoorden (2)

Blijf hem nat houden. Mocht je merken dat hij het slecht krijgt ( verdort blad, vallend blad, gele kleur ) dan lever je de mooie vorm in door hem korter te snoeien. Stelregel is bovengronds en ondergronds dezelfde verhouding.

Advies nu: terug snoeien en niet wachten op signalen dat hij het moeilijk heeft. Je bent dan vaak te laat. Snoei gerust 2derde deel weg bovengronds. Je mooie vorm krijg je wel terug.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als toevoeging:Praten helpt ook.Morfogenetische velden en het onderzoek daarna leiden tot de overheersende consensus dat praten tegen een plant helpt.Verpotten is een optie maar dit zorgt wel voor stress...