Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hortensia's worden te groot. Kan ik deze kleiner snoeien zodat ik deze zomer tóch bloemen krijg?

Zo ja? Hoe en wanneer kan ik dat dan het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De hortensia met de 'bolle bloemen' kan je in maart snoeien, de hortensia met de platte bloemschermen, de klimplant dus, kan het best in de zomer gesnoeid worden.
Snijd in het voorjaar de driejarige takken, die een ruwe bast en vertakte zijtakken hebben, op 5 cm. boven de grond af. Zo krijgt het hart van de plant weer wat meer licht. Er kunnen zo nodig ook enige tweejarige takken worden weggenomen.
Deze herken je eraan dat ze onvertakte zijtakken hebben.
De rechte stelen, zonder zijtakken, met een lichtere kleur en een dikke knop aan het uiteinde, laat je staan.Deze takken zijn 1 jaar oud. de overige niet gesnoeide takken zullen nu in de zomer gewoon bloeien. Zo pas je een soort verjongingssnoei aan, waarbij je elk jaar de heester verjongt door de oude takken weg te snoeien.

Heb je een verwaarloosde Hydrangea Paniculata, de soort met de grote witte bloempluimen, dan moet je die nu flink terugsnoeien. In het vroege voorjaar moet het oude hout dan nl. diep weggesneden worden. Nieuwe scheuten zullen in de zomer bloeien. het volgend jaar snijd je alle takken tot 15 cm. boven de grond weg.
De normale jaarlijkse snoeibeurt werk je aan een lage basis door de takken tot ong. 15 cm. terug te snijden. Later worden takken van het jaar daarvoor 3-5 cm. boven hun oorsprong afgeknipt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hortensia's kunnen in het voorjaar gesnoeid worden. Pas alleen op dat je ze niet te kort snoeit want dan vriezen ze nog kapot met een nachtvorst.
Zorg dat er op het deel van de tak dat blijft staan nog knoppen zitten zodat die uit kunnen lopen, dus boven de knop snoeien.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing