Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn bonsai zaadjes zijn gekiemd, moeten ze nu wel in de koelkast?

Ik heb boomzaadjes geplant, en die beginnen te kiemen. In de instructies staat dat de zaailingen na 2 a 3 weken in de koelkast moeten. Maar moet dat wel, als ze al kiemen? Hebben ze dan niet al een 'winter' gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

ik weet niet om welke specifieke boomzaadjes het gaat, maar in z'n algemeenheid hebben zaailingen warmte nodig, en volop licht.
google eens op de namen van je boomzaadjes, dan krijg je met wat mazzel wat specifiekere informatie.
in de koelkast lijkt me echter geen goed idee.
Rieneke1
12 jaar geleden
Om te beginnen: Er zijn geen bonsaizaden. Bonsai worden bonsai door een combinatie van technieken zoals wortelsnoei, bedraden en bladsnoei. Elke boomsoort kan gebruikt worden om bonsai te vormen. Er is dus geen fundamenteel, laat staan genetisch, verschil tussen zaden van de bomen buiten en de bonsaizaden die je nu noemt.

De kooude periode noemen we statificeren. Dat is een periode waarbij je de zaden koud wegstelt, inderdaad om winter na te bootsen. Dat ze nu al gekiemd zijn betekent dat de winterperiode niet nodig is. Je kan de zaailingen nu gewoon verder opkweken. Zet ze vooral erg licht weg, in bv een onverwarmde kamer in de vensterbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing