Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe behandel ik de witte plak en beestjes op mijn orchideeën?

Ik heb 4 orchideeën in de vensterbank staan die allemaal prachtig maandenlang gebloeid hebben. Nu opeens zit er allemaal wit, plakkerig spul op de bloemen en soms ook op de bloemstengel. Op bijgesloten foto kun je zelfs beestjes zien. Wat moet ik hier nu mee doen? Vind het zo zonde om weg te gooien, maar ik ben er ook wel een beetje vies van :-).

Toegevoegd na 1 uur:
nog een foto, misschien dat het nu duidelijker is welke luis het is?

Toegevoegd na 1 uur:
nog een foto, misschien dat het nu duidelijker is welke luis het is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Neem de plant mee naar buiten en borstel met een kwastje de beestjes er af.
Met een vochtig doekje kan de plak van de bladeren af vegen.
Spuit je planten e.v.t. met een spray van Ecostyle tegen luizen en spint. ( is biologisch en niet giftig)
Dopluizen komen ook vaak voor bij orchideeën, te zien aan kleine bruine ' dopjes' aan en onder bladeren stengels en bloemen, ook die geven dat plakspul af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is wolluis.

Overigens is dat niet de oorzaak van de zieke plant, maar een gevolg ; wolluis verschijnt als de luchtvochtigheid van de kamer eigenlijk te droog is, en de pot te nat. Orchideen stellen nogal specifieke eisen aan hun omgeving, en een verwarmde kamer is ze snel te droog. Dat compenseer je niet door meer te gieten.

Hoe je wolluis kunt aanpakken hangt er een beetje vanaf hoe natuurlijk je het wil doen en of je chemicalieen wilt gebruiken.
Als het nog niet zo erg is, volstaat vaak een goede wasbeurt met water, en eventueel wat groene zeep en spiritus opsmeren.

Werkt dat niet ( en meestal moet je het een paar keer herhalen, want wolluis is hardnekkig) dan kun je van Bayer staafjes met gif kopen die je in de pot steekt, en die na een paar weken gaan werken.

Om ze niet net zo hard weer terug te krijgen, is het natuurlijk wel verstandig voortaan te zorgen voor een betere luchtvochtigheid in de ruimte waar de orchideeën staan, meestal door de kachel wat lager te draaien en/ of verdampers in te zetten. Orchideen in het stookseizoen in een niet of minder verwarmde kamer zetten (of de badkamer, als je daar daglicht hebt, die is vochtig) wil ook nog wel eens helpen met overwinteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing