Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er met mijn geraniums aan de hand?

Komt het van de zon,schimmel,want ik zie geen beestjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Plantenziekten zijn in de regel aan bepaalde symptomen herkenbaar: vlekken, rotting, meelsauw en andere. Veel kwalen vertonen echter dezelfde verschijnselen en het is dus van belang de oorzaak op te sporen om naar de juiste remedie te kunnen grijpen.

Kwalijke omstandigheden, te hoge of te lage luchtvochtigheid, te veel voedsel, kunnen mede bepalend zijn, maar de meeste aandoeningen worden toch veroorzaakt door schimmels en bacterien. Bacterien komen de plant binnen via miniatuurwondjes en gaatjes. Eenmaal aangeland vermeerderen zij zich in snel tempo en breken het weefsel af. Allerlei dieren, waaronder veel insecten, aarde, water en stof voeren bacterien met zich mee, die planten aantasten. Als u een zieke plant aanraakt, bestaat er alle kans dat u bacterien overbrengt naar gezonde exemplaren.

Net als bacterien dringen schimmels vaak door wonden of natuurlijke openingen de plant binnen, maar ze kunnen zich ook met geweld toegang verschaffen door stengels en bladeren. Sporen worden meegevoerd door de wind, overgebracht door insecten, mensen, gereedschappen of water. Schimmels vermenigvuldigen zich sneller in een schaduwrijke, vochtige omgeving dan in een warme en droge. Vocht is essentieel voor hun voortplanting. Ze veroorzaken roest, meeldauw, soms ook vlekken en brand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet eruit als 'bladvlekkenziekte'.
Kan bij bijna alle planten voorkomen en de symptomen zijn;
Schimmels konnen zwarte, bruine, rode, gele of lichte regelmatige of onregelmatige ronde, ovale of door de nerven begrensde vlekken veroorzaken. Bij schimmelaantasting zijn vaak zwarte puntjes (sporenhoopjes) op de vlekken aanwezig en ik meen die te zien als ik jouw foto vergroot.
Door slechte bodemomstandigheden kunnen vooral bij bomen en heesters zoals rozen, rododendron en peren kleine zwartgrijze of purperkleurige vlekjes optreden.
Bij weer andere planten lichtbruine, meestal verdorrende
vlekken of bladranden en dat zie ik ook bij jouw geranium.
Dit soort verschijnselen treedt ook op wanneer planten tijdelijk aan een te hoge temperatuur zijn blootgesteld.
De gevaarlijke periode is in het groeiseizoen.

bestrijding; Bij schimmelaantasting de zieke delen verwijderen en verbranden. Eventueel spuiten met een schimmelbestrijdingsmiddel. Bij overmatige zonneschijn de
planten afschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing