Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe planten grassoorten zich voort?

Een paar week geleden heb ik mijn tuin flink omgespit. Nu groeit daar ineens gras die uitbloeit in soort pluimpjes hoewel ik geen graszaad gestrooid heb.
Hoe plant gras zich voort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Overal in de grond zitten zaadjes van planten/ grassen.
De meeste zaadjes wachten totdat ze in de bovenste paar centimeter komen om te kunnen kiemen en blijven onder de grond tientallen jaren kiemkrachtig.
Dus direct na het omspitten zitten er zaadjes in de bovenste laag en zullen gaan kiemen en verder groeien.
Gras is er in zeer veel soorten, maar de meesten zijn niet geschikt voor een gazon.
Ook kunnen sommige grassoorten zich vermenigvuldigen door middel van ondergrondse uitlopers. ( b.v. keekgras)
In kippenvoer en vogelvoer zitten ook veel graszaden, dit zijn eenjarige soorten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat graszaad (ontstaan uit je gras van voor het omspitten (zie het antwoord op je vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/ontstaat-graszaad.363125 over hoe dit gevormd wordt) ) zit bij het omspitten in de grond. En zal gaan ontkiemen en uitkomen.

Ook kan het overgewaaid zaad zijn van bijvoorbeeld de buren.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding