Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor een plant? (Geen water nodig, groeit uit bol)

Ik heb vandaag 3 plantjes gekocht, volgens de bloemist zou het woestijnroos moeten zijn.. Maar als ik daar op zoek krijg ik een heel ander ding te zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

de bloemist heeft gelijk, maar eigenlijk heb je er 6 gekocht.

de jonge bladbognias staan in een stukje klei, en de klei zit idd in een woestijnroos.
men noemt het ook wel roos van Jericho, en denk dat jij het exemplaar hebt wat Selaginella lepidophylla heet.
de bladbegonia's noemt men ook wel de begonia rex.

(schitterende planten, het blad zal nog veel mooier en groter worden. sommigen hebben een metaalachtige glans)

woestijnrozen zijn hele bijzondere plantjes die echt jarenlang zonder water kunnen. op het moment dat ze wel water krijgen gaan ze open en hebben wat weg van een varen.

zo overleven ze in droge periodes, en nemen het er heel snel van als het gaat regenen. (in de gebieden waar ze leven verdwijnt het water relatief snel in de schrale grond dus haast is geboden)

ik heb ze ook gehad, en als je ze in een schaaltje water zet sta je er echt van te kijken hoe ze in een hele korte tijd groen worden en opengaan.

ben je ze beu laat je ze weer drogen. hier hoef je dus echt geen groene vingers voor te hebben :)))

wellicht heb je deze planten weleens een keer in een westernfilm gezien.
daar rollen ze door de wind op de set langs als grote droge bollen.

mochten je bladbegonias op een gegeven moment het loodje leggen heb je nog wat speciaals over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heel erg verwarrend is deze naam.

Woestijnroos= een kamerplant.
Woestijnroos= een zeldzame mineraal gevonden in de woestijn.
Woestijnroos= is een gedroogde plant, die er uit ziet als een droge bol, leg je hem in water, dan zal hij zich openvouwen en er weer als een plant uit zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie nu ook je foto, lijken wel Knolbegonia's, dus nog een andere woestijnroos, wel proberen maar, wie weet is hij mooi.
Het komt nog al eens voor, dat een kweker/ handelaar, de planten zelf een Nederlandse naam geven, want het ' ding' moet een naam hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing