Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik op een goedkope manier tijdelijk een stukje aarde bedekken in mijn tuin?

Ik heb een stuk bestrating, daarnaast is deze eruit gehaald destijds om de oude riolering te inspecteren. Volgend jaar wil ik ergens op die plaats een vijver bouwen, maar voorlopig zit ik dus met een stuk on-beplante aarde van ongeveer 2 x 3 m wat er totaal niet netjes uitziet.
Iets "voorlopig" zaaien (bv. gras) wil ik niet omdat dit nadien vaak moeilijk ongedaan gemaakt kan worden. Ik weet nl. nog niet hoe groot de vijver zal zijn en wil de rest goed bestraten volgend jaar.
Plus zie ik het niet zitten om gras te maaien, heb hier ook niet het materiaal voor.
De grond is totaal niet gelijk, dus houten "tegels" zijn geen optie. Het is ook moeilijk om hem snel snel gelijk te maken omdat er dan grote wortels van oude begroeiing moeten verwijderd worden, en dat is een klus voor volgend jaar (nu ontbreekt me hiervoor de tijd wegens nog veel ander werk in huis dat dringend klaar moet).
Ik dacht aan een soort tapijt dat buiten kan liggen, maar heb dit nog nergens gevonden. Iets anders is ook prima, als het maar wat mooi oogt.

12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ideaal is tuin afdekfolie, daar heeft u geen onkruid meer door en moet u niet meer afmaaien.
Misschien kan u ineens vijverfolie gebruiken dat is die later ook bruikbaar voor uw vijver.
Rondom met kampeerhaakjes (haringen) vast prikken of verzwaren met bv klinkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Losse bakstenen in een bijpassende kleur of kleuren erop plaatsen. Dat kan in diverse patronen.
Amadea
12 jaar geleden
12 jaar geleden
is een laagje grint geen idee?
dat hark je volgend jaar met niet al te veel moeite weer weg.
Rieneke1
12 jaar geleden
Boomschors.
Dat vangt de oneffenheden goed op en kan volgend jaar vast wel ergens de tuin in als bodembedekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop een paar zandbakken en vul deze met potgrond, daar kun je dan leuke plantjes inzetten, de zandbakken kun je volgend jaar weggeven en de plantjes in andere potten overplanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik vaak gedaan heb, is bedekken met karton. Wel heel ruim doen, zodat er geen lichtkier is. Dus goed overlappen. Het karton kan je afdekken met bijv stro (een baal halen of anders bij de dierenwinkel iets halen.Iets anders kan ook. Staat vrij natuurlijk. J

e kunt overwegen er een makkelijk verwijderbare plant op te laten groeien. (bosaardbei geeft ook nog lekkere vruchten en zo benut je het stro ook nog.
Bedekt vrij snel de grond. Hondsdraf draaft ook, zenegroen, havikskruid etc. VOlgend jaar kan je ze dan elders in je tuin kwijt als bodembedekker.

En ondertussen is de grond onder het karton dankbaar: bodembacterien, wormen erc gaan aan het werk voor je, dikke kans dat de grond er prachtig onderuit komt en klaar is voor verder gebruik. Grote lappen karton krijg je bij een fietsen of witgoedwinkel, bouwmarkt etc. Even bellen en ze houden wel wat apart. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpelste om dit probleem op te lossen is bij een plaatselijke boerenbond een stuk zwarte plastic gaan halen dat de juiste afmeting heeft. Leg dit op de plek en leg er enkele oude stenen of trottoirtegels op om het op zijn plaats te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je het netjes en makkelijk doen, koop dan een stuk worteldoek en dek de grond hiermee af.
Strooi er gemalen boomschors overheen.
Normaal doe je dat 10 cm. dik, maar met het worteldoek er onder en maar voor korte tijd, is 5 cm. voldoende.
Ga je aan de vijver beginnen, trek dan de rand van het worteldoek omhoog en je kunt de boomschors nu makkelijk opscheppen en gaat er niets verloren.
Altijd weer te gebruiken in de tuin, op een pad, of rondom je nieuwe vijver.

Op de foto, paadje van gemalen boomschors, langs een border.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cacaodoppen of houtsnippers.

Goedkoop en duurzaam!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik persoonlijk zou een aantal zakjes met gemengde wilde bloemen zaadjes kopen en die over het hele vlak strooien. Je hebt dan de gehele zomer iig geen onderhoud en ik vind dat erg mooi, maar iets mooi vinden is persoonlijk natuurlijk....
Mijn tweede keus zou zijn:
Er wortelden op leggen met daarover houtsnippers , die kun je bij de gemeente kopen.

Toegevoegd na 8 minuten:
En de wilde bloementuin is ook een mooie aanvulling, als je het mooi vind natuurlijk, op de vijver die er later komt. Het filmpje is voor de liefhebbers....

http://www.youtube.com/watch?v=tua7PdnYsuM&feature=youtube_gdata_player
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar mogelijkheden:
-zaai bloemen
-schors leggen
-kiezels (best iets grotere als je ze simpel wilt wegkrijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een stuk afdekzeil, of oude deken, grote (blauwe)plasticzak openknippen en eventueel langer maken en vastzetten met ducktape.

randen wegmoffelen onder de randen van het onbeplante stuk en hier kleikorrels op gooien. (hydrocultuurkorrels)
deze korrels is niet de voordeligste oplossing maar je kan deze later in je vijver gebruiken als (onderdeel) van je bodemsubstraat.

in het plastic kan je gaatjes prikken voor de drain als het lager gelegen is.

eventueel kan je er potten opzetten met planten of er op een andere manier een decoratief hoekje van maken. (voerderhuisje, houten kratjes en ouwe pannetjes vullen, kruidenpot, oud -tuin-stoeljes, oppottafeltje, ton/speciekuip,zinken teil met waterplanten als voorproefje, etc etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worteldoek,...... erg goedkoop ziet er iets natuurlijk uit (lijkt of je met je tuin bezig bent).....En er komt geen onkruid doorheen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als ik het goed heb... ben je dan voor c/a €5,- klaar, Word per 2 meter breed per strekkende meter volgens mij voor c/a €1,50 per meter afgeknipt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem zelf altijd voor een stuk grond tussen het gras en de voorgevel een brede strook cacaodoppen en om er te lopen liggen er een paar leistenen tussen. Ideaal!!!
Cacaodoppen ruiken lekker, vooral als je ze natgepoten hebt en dat moet je wel in het begin omdat ze anders wegwaaien. Je hoeft ze ook niet op te ruimen omdat het na verloop van tijd vanzelf composteert. Hierdoor groeit ook geen onkruid als de laag dik genoeg is. Onkruit groeit alleen als het een sprankje licht ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing