Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor plant en vrucht (?) is dit? Hij bloeit met witte langwerpige bloemen en de vrucht (?) die eraan komt is groen en stekelig.

Ik heb een soort plant in de tuin die ik niet kan herkennen. Hij bloeit met witte langwerpige bloemen en de vrucht (?) die eraan komt is groen en stekelig. Zie foto's

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit is een doornappel, wat vroeger, naar men zegt, heksen gebruikt werd door heksen om mee te kunnen vliegen (hallucinerend.

Toegevoegd na 3 minuten:
Van Wikiperdia: (er staat nog veel meer leuks op de site, met mooie foto;s, zie link)

De doornappel (Datura stramonium) is een plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat. De bladeren zijn onregelmatig van vorm met brede tanden. De trechtervormige bloemen zijn lang evenals de kelk die vijfkantig is. De doosvrucht is eivormig en getand.
De plant komt vrij algemeen voor op mesthopen in tuinen en bouwland, vooral op kalkrijke bodem, in Europa meestal wat zuidelijker dan Nederland. Cultivars worden wel geregeld in tuinen gekweekt. De eenjarige plant is erg vorstgevoelig.
Hier zie je een mooi plaatje:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Datura_stramonium_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-051.jpg

Toegevoegd na 7 minuten:
op de wikipediasite staat ook een foto van de bloem en verder zie ook onderste link (google met doornappel en kies voor afbeeldingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is de Doornappel en dat deze doornappel gevaarlijk en giftig is, heb je al bij cypertje kunnen lezen.
Zelf laat ik deze plant in de herfst staan, waarna de zaaddozen gaan verdrogen en de plant zijn zaden loslaat.
De oude zaaddozen hebben in de winter grote sierwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing