Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn mijn zonnebloemen nog levens vatbaar?

Door de langdurige en aanhoudende regenbuien van de af gelopen dagen, zijn mijn zonnebloemen op mijn balcon helemaal verpieterd. Ik vraag mij af, zijn ze verdronken/dood of zijn ze nog te redden. Zie plaatje, eerlijk gezegd zijn ze nu nog meer verpieterd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

het heeft niets te maken met de regen en het slechte weer, ze zijn gewoon uitgebloeid.
Als je de oude bloemen er uit haald, komen er misschien nog nieuwe bloemen aan, maar niet alle soorten zonnebloemen doen dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zoals het er voor mij uitziet, hebben ze meer water verdampt dan ze hebben opgenomen waardoor de koppen zijn verdroogd, en zijn gaan hangen, alles waar botrytis, schimmel, inzit moet eraf, misschien komen er nieuwe bloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat ze op je balkon staan dus neem ik aan dat ze in bloembakken staan. Is het mogelijk dat de bakken geen gaatjes onderin hebben, of dat de gaatjes dichtgeslibt zijn, zodat de planten eigenlijk staan te verdrinken doordat het regenwater niet weg kan?
Dat zou een goede reden zijn waarom ze zo zijn gaan hangen als treurwilgjes...
Als het zo is, is het te proberen om ze voorzichtig uit de bakken te halen met een redelijke kluit aarde, ervoor te zorgen dat het regenwater weg kan door gaten te maken in de bakken met daarboven op een aantal bolle scherven (van bijvoorbeeld een oude bloempot) zodat de gaten onderin niet weer dicht kunnen slibben. Dan de bloemen weer in de bloembakken poten terwijl je de pot met nieuwe droge aarde opvult.
Misschien is er dan nog redding mogelijk.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing