Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn dit oorkruipers en hoe hou ik ze uit mijn moestuin?

Ik dacht dat het slakken waren die mijn moestuin groenten aan het opeten waren, maar het blijken een soort oorkruipers te zijn (denk ik). Hoe kan ik ze uit mijn moestuin houden???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beetje lastig te zien of het oorkruipers zijn. Oorkruipers hebben twee tangachtige aanhechtsels op het achterlijf.

Oorkruipers eten dacht ik zelden bladeren op. Ze eten vaker bladluizen die erop zitten. Ze kunnen wel plantaardig materiaal eten, zoals fruit zoals aardbeien. Dan zijn ze wel een plaag.

Je kunt ze proberen weg te vangen met een omgekeerde bloempot met vochtig hooi of een vochtige doek erin. En ze dan ergens anders zetten. Chemische bestrijding moet je niet doen en is onnodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Haal groene zeep en doe dit in een gieter en gooi er water bij gooi dit over je planten en weg zijn de insecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een oorworm, die planten kan u het best besproeien met een afkooksel van netels, dat hebben ze echt niet graag.
Het trucje met de omgekeerde bloempot is ook goed om ze te vangen.
Liefst geen chemische middelen want daar gaan ook vogels van dood die oorwormen opeten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even vermelden dat u die kunt vermijden door rottende plantendelen maximaal op te ruimen, daat houden ze van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadat ik de foto vergroot heb, zie ik pas dat het daadwerkelijk oorwormen zijn. Ik ken ze omdat we hier jaren geleden een plaag van hadden, ze zaten toen zelfs in huis, in de gordijnen en zelfs mijn bed moest ik 's avonds controleren.
Oorwormen leven hoofdzakelijk van plantaardig materiaal
op vochtige plekjes; schimmelsoorten, algen, korst-en andere mossen, bloemen,zacht blad en onrijpe zaden.
Ook dode insecten die al in ontbinding zijn, eten ze op.
Het is een nachtdier en voelt zich het prettigst bij ca. 25 graden C. en hoge luchtvochtigheid.
Het beste raak je ze kwijt door rottend materiaal weg te halen. Zorgen dus dat je een schone omgeving hebt en geen composthoop in de buurt.

Als er geen rottend vochtig materiaal aanwezig is, gaan ze hiernaar op zoek en dan wil een stenen bloempot, die je op zijn kop neerzet en die gevuld is met vochtig hooi of een oude natte lap die al naar schimmel neigt, nog wel eens een lokmiddel zijn en kruipen ze door het gaatje naar binnen. Vaak zie je ze ook al als je een steen optilt en de grond waarop de steen ligt nat gras is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze beestjes zijn uitermate nuttig in de groentetuin door het eten van schadelijke insecten, vooral bladluizen en wantsen.
Schade aan planten is vrijwel te verwaarlozen.
Wel is er dit jaar veel schade door vooral naaktslakken, zowel de grote als de kleine soorten.
Wil je er van af, ga na donker zoeken met een zaklamp en raap ze op ( kunnen een beetje knijpen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Strooi slakkenkorrels van ecostyle die zijn niet giftig en werken uitstekend zowel buiten als in een plantenkasje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing