Duifje aangevallen door een vlaamse gaai. Normaal gedrag van de vlaamse gaai?
Wij hadden deze winter een voederplateau opgehangen, met eten, water, enz... in. Om de beestjes een beetje te helpen. Met dat het strengste van de winter gedaan is heb ik het eten weggehaald en de mezenbolletjes, apennootjes en water nog laten staan. Alles is op ondertussen.
Nu hadden we eigenlijk altijd bezoek van een vlaamse gaai. Deze heeft uit het nestje langs het vogelhuisje (zat ook een nestje in, maar daar geraakt hij niet in) waarschijnlijk al een vogeltje te pakken gehad. Want er liggen pluimen die wijzen op een gevecht. Nu heeft hij vandaag in nog geen uur tijd al de volgende beesten willen pakken en gepakt:
1. duifje (heeft mijn vriend weten te redden, is er goed uit gekomen, alleen deel staart kwijt. Houden wij voorlopig om te zien of het echt goed gaat, laten hem daarna terug vrij)
2. 2 vogeltjes die weg zijn geraakt
3. 1 vogeltje dat hij jammer genoeg heeft meegenomen.
Nu doet dit beest dat terwijl wij er echt bijstaan. Hij heeft dus veel lef. Want twee jaar geleden heeft hij mijn schoonmoeder op het hoofd gepikt. (Het vogelhuisje was er nog niet). Ik ken niet heel het verhaal, maar mijn schoonmoeder zou zo dom geweest zijn om haar jong aan te raken.
Is dit agressieve gedrag normaal? En hoe kunnen we dit oplossen. Want er keren kleine vogeltjes elk jaar opnieuw terug om een nestje te maken, vlak langs het vogelvoederplateau in het vogelhuisje. In het huisje kan de gaai niet. Maar op het plateau dus wel degelijk.
Is er iets wat wij kunnen doen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.