Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vijver is groen wat doe ik hieraan?

hallo het water van mijn vijver oogt erg groen wat kan ik doen om dit weer helder te laten worden er zitten gewone goudvissen en shubunkin in

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Er zijn meerdere opties om het schoon te krijgen.
De meest effectieve is het aansluiten van een pomp. Deze pompt het water door een filter en moet het water in relatief korte tijd helder maken.
Meer natuurlijke opties (maar kosten wel meer tijd) is het kopen van slakken of algeneters (soort vissen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beluchting zal meer zuurstof inbrengen en een pomp met filter zijn al ideaal voor de oplossing maar best ook eens de ph van uw water controleren want de kans is groot dat die te laag is. Zo ja dan best een deel van uw water verversen, niet alles tegelijk want vissen houden niet van sterke schommelingen in temperatuur, hardheid en ph.
Zeker ook alle drijvende en rottende delen zoveel mogelijk handmatig verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vijver is eigenlijk een complex systeem.
De samenstelling van het vijverwater verandert steeds, door de verdamping en de regen.
Daarom moet je de belangrijkste waterwaarden, zo af en toe meten. Gh ( gezamelijke hardheid) PH ( zuurgraad).
Die twee moeten elkaar in evenwicht houden.
In vrijwel iedere vijver met waterproblemen, zijn deze waarden niet goed.

Dan is er de hoeveelheid voedsel opgelost in het water, ontstaan door het leidingwater, vissenpoep, dode water en moerasplanten, ingewaaid stof enz.
Is er meer voedsel aanwezig dan de vijverplanten kunnen opnemen, dan is er een overschot en wordt het water groen.

Een goede biologische filter met een voldoende grote pomp, maakt ieder water weer glasgelder.

Op de foto mijn vijver met een goed GH en PH waarden en een grote zelfreinigende biologische filter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing