Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snel groeit een eik ?

Ik vind wel allerlei info over eiken via google en wikipedia, maar niet over hoe lang het duurt voor je een behoorlijke boom hebt.
Ik heb van de week een beginnend eikenboompje van 10 cm hoog en 4 blaadjes (met de eikel er nog aan) verplant naar een leuke plek in mijn tuin, maar ik vraag me af hoe lang het allemaal gaat duren.
Ik zie vooralsnog geen tekenen dat het snel de hoogte in wil.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Veel is afhankelijk van de grondsoort en standplaats.
Voordat de eik een meter is, gaan er wel 5 jaar overheen.
Bij slechte grond, wat langer, bij zeer goede grond mogelijk 1 jaar eerder.
Eenmaal een meter hoog, groeit een eik 40 a 50 cm. per jaar. ( soms meer)
Dus hij doet er voor de volgende meter 2 a 3 jaar over.
Dit gaat zo door tot een meter of 6 a 7 , hierna gaat de groei in de hoogte, veel minder snel.
En wordt er een begin gemaakt aan de brede kruin.
De eik groeit per seisoen 2 keer.
De eerste groei is nu totaan de langste dag( 21 juni)
Deze groei is de hoofdgroei. ( de belangrijkste)
Dan komt er nog een nagroei aan het einde van de zomer, die veel minder is.
Wil je er eikenhouten tuinmeubels van je eikje maken, moet je voorlopig maar niet verhuizen en heel oud worden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt af van het milieu en zijn genen. Bij de een gaat het sneller als bij de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt flitsend!

Op het landgoed van Kasteel Verwolde staat een van de bekendste bomen van Nederland. Diverse bordjes wijzen in zijn richting en hij krijgt op mooie dagen heel wat bezoekers rond zijn stam. Er is zelfs een speciaal Dikke Boom-pad voor hem aangelegd, geschikt voor rolstoelen. Het is dan ook Nederlands dikste eik, de 'Dikke Boom', een echte zware jongen met een hoogte en een kroonbreedte van 25 meter en een stamomvang van ongeveer 770 cm.

In 1767 heeft een molenaar al ƒ275,- voor de boom geboden om er twee molenassen uit te maken. Gelukkig was de Baron toen wijzer, maar op een dergelijke manier zijn vele concurrenten van deze eik vroegtijdig aan hun eind gekomen. De stam had toen een omtrek van 460 cm. Dit biedt vergelijkingsmateriaal: dichtbij, aan hetzelfde Dikke Boom-pad, staat een in 1791 ter gelegenheid van de geboorte van een nieuwe baron geplante eik, 'Oom Frits' geheten. Deze heeft na 216 jaar, in september 2007, een omtrek van 498 cm. Bij het planten zal hij 5 tot 10 jaar oud geweest zijn, in totaal nu dus 221 tot 226 jaar. Hieruit valt te leren dat de Dikke Boom, die een vergelijkbare groeiplaats en vorm heeft, in 1767 ongeveer 190 - 200 jaar zal zijn geweest, dus rond 1567-'77 geplant kan zijn: de eik is dan 430 tot 440 jaar oud!

Kortom: 216 jaar had 'Oom Frits' nodig om een jatser van bijna vijf meter in stam-omtrek te worden. Gemiddeld 2,3 centimeter per jaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld zo'n 60 cm per jaar. Het duurt 10-1 jaar voor je een mooie boom hebt:

Toegevoegd na 16 seconden:
10-15 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing