Hoe snel groeit een eik ?
Ik vind wel allerlei info over eiken via google en wikipedia, maar niet over hoe lang het duurt voor je een behoorlijke boom hebt.
Ik heb van de week een beginnend eikenboompje van 10 cm hoog en 4 blaadjes (met de eikel er nog aan) verplant naar een leuke plek in mijn tuin, maar ik vraag me af hoe lang het allemaal gaat duren.
Ik zie vooralsnog geen tekenen dat het snel de hoogte in wil.
Ik heb er ook een.
In het Rana park heb ik 14 jaar geleden krulwilgen geplant, toen na drie jaar, tegen de stam aan een eikje opkwam.
De natuur had beslist dat er geen krulwilg , maar een eik moest groeien op die plaats.
Enkele jaren later, begon er een klimop tegen de krulwilg te groeien en binnen enkele jaren was dat een hele bos.
'Tussen dat alles in, stond ook nog steeds dat eikenboompje, helemaal in de verdrukking en veel te donker.
Maar de natuur wilde perzee daar een eik hebben.
Nu begon de eik, om te kunnen overleven, met een rot gang naar boven te groeien, met 1 m. per jaar!
Tussen de krulwilg en de klimop door naar boven.
De krulwilg was inmiddels 3 m. hoog en daarboven op een grote bos klimop, totaal 4 m hoog.
Nu 11 jaar later is de eik ver boven de krulwilg uit en 6 m hoog, is een kruin aan het vormen, die alle licht voor de krulwilg weg haalt, daar kan de klimop goed tegen, maar de krulwilg niet, die is nu dood en tegen de dode stam aan, tussen al de klimop bladeren staat nu een prachtige eikenboom, volop in het licht, de dode krulwilg, zal wel een keer omwaaien, met de klimop achter hem aan en dan staat de eikenboom nog ruimer.
Zo heeft de natuur bepaald, dat er geen wilg maar een eik moest groeien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.