Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snoei ik deze plant hortensia denk ik?

Hij word echt te groot nu maar wel erg mooi.Hoe snoei ik hem zonder hem te beschadigen en wanneer hoop tot na de bloei !!

Toegevoegd na 2 uur:
Zie hier de bloem Foto

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

"De Japanse sneeuwbal groeit vrijwel altijd in de karakteristieke, gelaagde vorm. Op oudere leeftijd kunnen vanuit de voet scheuten groeien, die dwars door de gelaagdheid heen verticaal omhoog groeien. Om de karakteristieke gelaagdheid te bewaren worden deze scheuten in principe verwijderd. Als er horizontaal gegroeide scheuten moeten worden vervangen en de bloeirijkheid van oude scheuten is teruggelopen, worden één of meer van deze verticaal groeiende scheuten aangehouden. Deze kan/kunnen oude scheuten vervangen. Sterk snoeien is niet aan te raden. De hoofdvorm wordt er gewoonlijk niet beter van. De snoeitijd is in de zomer direct na de bloei, maar veel snoeiwerk heeft een Japanse sneeuwbal niet nodig."

Ik zou selectief een aantal takken verwijderen, na de bloei, en dat een aantal jaren volhouden, zodat je niet ineens de hele struik kortwiekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een Viburnum plicatum, dus geen hortensia,
Deze Viburnum hoef je nooit te snoeien.
Deze soort maakt platgroeiende takken en is een trage groeier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval nu niet snoeien: zonde van de bloemen! De truc met hortensia's is ze in delen te snoeien: ik knip verdeeld over de plant ongeveer de helft of een derde van de stengels kort. Die groeien weer aan, maar bloeien het jaar erop meestal nog niet. je hebt dan wél bloei van de niet gesnoeide takken. Het volgende voorjaar precies andersom: de nog niet gesnoeide takken wél snoeien, de recent gesnoeide takken laten staan, die dan wél bloeien. Hortensia's bloeien nl. op 'oud' hout, niet op jonge scheuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Hortensia kan je het beste in het voorjaar snoeien. Wanneer je het na de bloei doet hebben de nieuwe knoppen, die al snel weer aangemaakt worden, in de komende winter te weinig bescherming tegen de kou en vorst, want de oude bloemen geven die bescherming als je ze na de bloei gewoon laat zitten.
Prachtige Hortensia trouwens :-).
Wat je wel kan doen is enkele takken aan de basis wegknippen als die de plant te breed maken, dan hou je de rest van de plant in de bloei. Als de plant te hoog wordt zou ik enkele hoogste takken ertussen uit snoeien. Maar de bloemen echt laten zitten verder.
Geniet er van :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing