Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik luisvrije muntthee?

m'n munt staat er kek bij, en zo op het oog zie ik er geen luis op zitten.
na het knippen houd ik de takjes onder de kraan voor ik er thee van zet.
toch dwarrelen er steeds wat luizen door mijn thee; ik zet me er wel overheen, maar vind het toch niet echt smakelijk ogen.

wat te doen?
het is thee, dus ik kan er moeilijk de flitspuit op zetten.
ik weet dat luizen niet van knoflook houden, maar muntthee met knoflooksmaak lijkt me ook niet je van het.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Takjes niet onder de kraan spoelen, maar flink door een bakje koud water heen en weer 'slaan'. Door de steeds wisselende stroomrichting van het water raak je die luizen beter kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de grond waarin de munt staat te bedekken met uienschillen.
Amadea
12 jaar geleden
Zou er lavendel bijzetten hier hebben ze een hekel aan.Ook een bananenschil onder de munt leggen helpt deze vinden ze erg lekker maar na een dag weghalen met de luizen er op.Daarna weer herhalen maar als ik jou was zou ik lavendel proberen en die kan je ook weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de thee inschenken door en goed filterend fijn doek, zodat het residu achter blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een muntplant is erg gevoelig voor luizen en roest ( schimmel)
Wanneer komt dit er dan in?
Na iedere groeistoornis, is de natuurlijke weerstand van de munt zwak en komt er meestal luis in.
Planten die slecht groeien zijn erg vatbaar, maar planten die juist heel erg goed groeien zijn dat ook!
Planten die iets te donker staan, te droog of te nat, te weinig voeding, oude potgrond, te veel kalk in de grond enz.
Munt groeit het beste buiten in de volle grond en in de volle zon.
Dan krijg je planten die gedrongen groeien en sterk van smaak zijn.
Zet daarom de munt in potten, ieder voorjaar in verse grond en plant alleen de beste delen terug.( kan nu nog steeds)
Je kunt de munt ook prima laten drogen ( b.v. magnetron) Daar kan geen luis tegen en de muntsmaak blijft uitstekend.
Kan je ook een voorraadje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mentha x rotundifolia en, Mentha longifolia worden in veel bronnen juist aangeraden om luizen te weren bij groenteteelt. Misschien omdat de luis dan op de munt gaat zitten?
Luizen hebben een hekel aan Oostindische kers en (enkelbloemige) Afrikaantjes, misschien uitproberen?
En laat in de avond de planten met koud water besproeien (vooral de onderkant van de bladeren) schijnt ook te werken, maar ik weet niet voor hoe lang.
Als je mieren hebt: die ook bestrijden (bijvoorbeeld met goudsbloem, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, bieslook), want mieren zetten bladluizen uit zoals een boer de koeien.
De knoflooktruc is die van een paar teentjes in de grond stoppen, geen idee of je munt dan knoffig gaat smaken, misschien testen bij 1 plant?

En anders een nieuwe theesmaak: muntthee met scharrelluis ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing