Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat heb ik minimaal nodig om het water van mijn tuinvijver helder te houden? (zie toelichting).

Ik heb een (voorgevormde) kleine tuinvijver (afmeting 1,30 m x 1,30m), met rondom een plantenrand en een middengedeelte van 70 cm diep. Graag zou ik een pomp en filter monteren (eventueel uit te breiden met een klein watervalletje), maar schrik van de prijzen van de onderdelen die je daarvoor nodig hebt. Waar kan ik mee volstaan, dus wat heb ik minimaal nodig om het water te kunnen filteren/zuiveren, zonder dat dat meteen een vermogen kost?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Voor het alleen helder houden, kun je met korrels werken, hier bijvoorbeeld:

http://www.vijverhulp.nl/waterwrd.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat de watersamenstelling optimaal is en blijft.
Vooral de hardheid van het water verandert regelmatig door regen en/ of verdamping.
Dus zo af en toe testen en zonodig kalk toevoegen.

Plant ruim voldoende echte zuurstofplanten, dit is de basis van een goede vijver, denk niet dat je met wat takjes groen, je vijver goed krijgt. Eigenlijk is dit alles.

Pompen, filters, U.V. lampen, chemische preperaten enz. zijn totaal niet nodig! Geldklopperij!!

Wil je vissen, neem dan vissen die weinig vervuilen.
Dan heb je nog steeds geen pomp en filter nodig.

Neem je echter goudvissen, shubunkin, goudkarpers, koikarpers enz, dus sterk vervuilende vissen, dan zal het zonder pomp en filter niet meer gaan.
Deze vissen vervuilen meer dan de vijver aan kan.

Toegevoegd na 4 uur:
Vissen die zeer weinig verstoren zijn goudelritsen de bittervoorn, blijven tevens erg klein.
Vissen die weinig verstoren zijn goudvoorn ook wel rosette genoemd, worden wel wat groter en vrijwel nooit gevangen door katten en reigers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan hier een reusachtige uitleg geven maar kijk eens op de site http://www.vijverhulp.be/vijverwater.htm. Daar heeft u klaar en helder (water) ik bedoel uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n kleine vijver met 5 goudvissen en had hetzelfde probleem. Ik heb de kleinste 3 in 1 pomp gekocht (129,00) en heb prachtig helder water nu. Geen zweefalgen meer, maar nog wel draadalg aan de kanten maar dat is op zich geen probleem.
Zonder pomp lukte het MIJ niet om de vijver helder te krijgen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
al zou je allen in je voordeel hebben werken, als de ligging van de vijver niet optimaal is dan wordt het met wat zon binnen de kortste keren 1 verstikkende groende boel.

los van de tips zijn zijn gegeven is het aan te raden regelmatig watervlooien in de vijver te doen (deze zuiveren het water) en ook zoetwatermosselen hebben een enorme filterende werking.

(als je idd bittervoortjes in de vijver doet dan zijn deze ook blij met de mosselen. ze hebben deze nodig voor de voortplanting)

verder lijkt het me raadzaam om een kleine investering te doen in een membraampompje (beluchtingspomp) omdat op deze manier het wateroppervlak in beweging is.
dit is van belang omdat een groot deel van de zuurstof opname van het water plaats vind aan het wateroppervlak, wat makkelijker gaat als deze in beweging is.

mocht je toch liever op zoek gaan naar een pomp met een filterende werking kan je bv op marktplaats kijken.
tegen de tijd dat mensen hun vakantie geld krijgen investeren velen dit aan de tuin en zal je rond deze periode zomaar een pomp aan kunnen schaffen voor een aantrekkelijk(ere) prijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
watervlooien eten eencellige algjes, dat zijn de algjes die het water groen maken ( zweefalgen)
Groen water krijg je door goudvisachtigen, maar goudvissen zijn gek op watervlooien, dus die eten ze binnen een dag allemaal op, hierdoor zullen ze nog meer in het water poepen en zal het water nog groener worden. Onze hele waterplanten kwekerij, staat in de volle zon, maar alle water is glashelder.
Hoe meer zon in de vijver hoe beter! De filterende werking van zoetwatermosselen, wordt meestal zwaar overschat en helpt eigenlijk nooit. Een membraampompje, helpt soms een beetje groen water weer helder te worden, bij echt groen water helpt het niet.
Uit eigen ervaring weet ik dat een paar ouderwetse veenturven het water helder maken en houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens bij cranenbroek kijken. Hier heb je pompen voor weinig geld. Tevens kan je daar een filterbak kopen met lavastenen, kool en filterwatten. Dut werkt perfect om de vijver helder te houden. Verder is de GH en KH hardheid erg belangrijk. Kan je vaak gratis laten controleren. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding