Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil van de buiten temperatuur en de temperatuur in een klein kasje, met name 'snachts?

binnenkort koop ik een minimum/maximum thermometer, dan weet ik het, maar misschien dat iemand het hier al weet? Sommige groentes hebben bv minimaall 10graden nodig en hoewel het overdag soms al heerlijk warm kan zijn, zijn de nachten nog koud. Ik ben benieuwd hoeveel graden ik voor een kasje bij de nachttemperatuur op kan tellen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In mijn volkstuin heb ik een kas van 3 x 2,5 meter. Het dak is van glas dat is afgedekt met noppenfolie en de zijkanten zijn ook voorzien van een laag lucht van 3 cm en tegen de balkjes heb ik landbouwfolie geniet. In deze serre hangt een minimum\maximum thermometer. De maximum temperatuur geeft meestal 40 graden aan en terwijl de minimum temperatuur, ook bij de lage buitentemperatuur van 2 graden afgelopen nacht, nog 10 graden aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt sterk af van de afmetingen van je kas en van het materiaal (glas of kunststof) EN of hij goed afsluit EN of hij beschut staat of sterk op de wind.

In de regels geldt: als er kieren zijn , als hij in de wind staat en hoe kleiner hij is, hoe sneller hij afkoelt, en uiteindelijk de buitentemperatuur bereikt.

Maar een paar graden scheelt het al snel, zeg 5 graden.

Je zou het kunnen testen door het omgekeerde te meten, dus hoe snel hij opwarmt in de ochtend maar omdat je geen maatstaf hebt wat daar veel en weinig is (alles achter glas warmt relatief snel op in de zon) vraag ik me af of het je helpt.
13 jaar geleden
De warmte van overdag kan een warmtevoorraadje maken in de kas zelf, b.v. in de grond en de lucht.
Is het kasje van enkel glas, dan zal het snel afkoelen, tot enkele graden boven de buitentemperatuur.
Staat er echter veel wind, dan zal het binnen net zo koud worden als buiten.
Is het kasje van dubbelwandige kunststofplaten, dan is het verschil duidelijk groter.
Zonder wind een graad of 4 met wind een graad of 2.
een kasje tegen een muur van een woning aan, blijft duidelijk warmer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing