Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mijn Hedera te vroeg verpoot in een grotere bloembak. Het lijkt nu of hij dood gaat. Kan ik hem nog redden?

Ongeveer een maand geleden heb ik de Hedera's verpoot. (ben bang te vroeg) Het lijkt of ze dood gaan. ik wacht nu al 5 jaar op beschuting op mijn balkon.. Kan ik ze nog redden? of weer nieuwe aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als de foto op jouw plant slaat zou ik zeggen, naast wat mijn voorganger zegt:
snoei m ver terug, dwz, hou bijv 4 blaadjes of knoppen aan en de rest radicaal weghalen. daar hoeft dan geen energie meer ingestoken worden, die kan nu naar dat beetje wat overblijft.
En krab eens een heel klein stukje bast van de stengel, als deze nog groen is, netonder de bast, zit er leven in, zoniet dan wordt de kans wel heel klein.
Dan eens kijken en vragen in de buurt: bij veel mensen gaat een groot deel op de composthoop ivm woekeren. Kan je vast wel wat van krijgen...succes

Toegevoegd na 2 minuten:
2 a 4 blaadjes per stengel...Wordt t weer een mooie compacte plant van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een hedera is een sterke plant die wel tegen een stootje kan..
geef hem regelmatig water met plantenvoeding erdoor , de plant hersteld zich wel weer, maar heeft even tijd nodig..
dood is die pas als alle blaadjes eraf zijn gevallen..en de takken dor worden..
dus even geduld hebben voor je een nieuwe aanschaft...
dat kan altijd nog..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hedera op je foto is een normaal winterharde soort, die vaak na het verplanten er erg slordig uit ziet.
Zie dus geen enkele aanwijzing, dat de plant dood/ ziek zou zijn.
Alleen te veel water geven kan hem dood krijgen, omdat de plant nog vrijwel geen water verdampt.
Binnen enkele weken moet hij weer gaan groeien, is nu nog te vroeg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb nogmaals de foto goed bekenen en vergroot en zag nu dat de stengeltjes gerimpeld zijn, dat betekend, dat de plant of is verdroogd, of is bevroren.
Zou dus maar een nieuwe kopen.
Mogelijk heeft de plant tijdens de laatste strenge vorst, in een te kleine pot gestaan, dan bevriezen ook zijn wortels en kan de plant geen vocht meer opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing