Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom doet de koolmees bij een vogelhuisje als een specht?

ik heb een vogelhuisje en daar zit een koolmeesje de hele tijd bij het gat te pikken (net zo als een specht)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ach, als wij zelf een ander huis kopen, gaan de meeste ook verbouwen totdat het een eigen stempel heeft gekregen.
Dat doen koolmeesjes dus ook, ook als gat naar binnen groot genoeg is.
Hierdoor wordt het hun eigen nestkastje.
beetje indruk maken op het vrouwtje hoort er natuurlijk ook bij, maar dat doen mensen dus ook. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de grootte van de opening zal niet naar z'n zin zijn; hij is waarschijnlijk bezig die te vergroten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Koolmezenzijn van oorsprong holenvogels en ze pikten/hakten dus zelf een hol uit. Nu ze een huisje krijgen doen ze nog steeds hetzelfde. Het heeft dus weinig met de opening van het vlieggat te maken maar wel met een ritueel. Het is een wonder dat ze er geen hersenbeschadiging aan over houden. Van spechten is bekend dat hun schedel er speciaal op is gebouwd, maar van mezen heb ik daarover nog nooit gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien de grote van het gat...maaaaar het kan ook iets anders zijn :-)

Wij hebben ook zo'n huisje in de tuin. En ieder jaar hebben wij ook dat er zo'n meesje binnen en buiten zit te "verbouwen" we horen dan altijd een soort geklop.

Er kruipen vaak kleine insectjes in die huisjes. Die zit hij dan op te pikken :-)
13 jaar geleden
Spechten hakken dikwijls op dorre takken of op een vogelhokje om met het geluid hun territorium uit te zetten
Groetjes : Jan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat van dat ritueel vind ik het meest logisch, zelf dacht ik altijd dat het ook was om de ingang wat ruwer te maken, zodat ie niet uitglijdt bij het landen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing