Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kuip/potplanten kunnen goed tegen flinke wind?

Aan de straatkant heb ik een Frans balkon. Het is een smalle straat aan een rivier, dus het kan heel hard waaien. Ik wil daar potten hangen, welke planten kunnen daar tegen? Het is ook nog eens op het N. Ik dacht aan lavendel, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik woon vlak aan zee en als het ergens hard waait....
Ik heb zelf een voortuin op het noorden-noordoost en ik heb zelf daar kuipplanten als Franse geranium en Hortensia. Ik houd van bloemen dus.. Deze doen het erg goed in de schaduw én in vaak harde wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lavendel is een optie. Maar kuiflavendel, vlinderlavendel, Franse lavendel, etc. moeten wel veel zon kunnen krijgen. Tip : een andere prachtige kuipplant, die bij ons op de vlonder staat, is de Dipladenia met haar heerlijk geurende bloemen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lavendel zeker niet. Die wil zon, warmte, beschutting.
De meeste windbestendige planten zijn vaak robuust (denk aan duindoorn en dergelijke), dus ook niet geschikt voor een hangpot.
Duizendblad en knoopkruid kunnen wel tegen wind, maar de eerste wil zon, knoopkruid is minder kritisch maar wordt nog iets hoger (tot 70 cm als ie goede grond heeft).
Je kunt ook denken aan de klassiekers: vlijtig liesje, begonia, fuchsia - allemaal in diverse bloemkleuren, en de begonia is er in verschillende bladkleuren.
Met wat mazzel doet siertabak het er ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hedera (klimop en klimaf) in vele varianten, bestand tegen veel wind.
Even Google raadplegen op `hedera`....en je vindt er veel soorten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Lantana zal het prima doen.
De takken, bladeren en zelfs de bloemen voelen hard aan en kunnen prima tegen de wind en schaduw.
Bij een juiste verzorging, bloeien ze tot ver in de herfst.
Wel altijd oude bloemen en de bessen er uit knippen!!
Een andere uitstekende kuipplant voor in de wind, is de siergember, erg mooi blad en schitterende geelachtige bloemen.
Kan in de zon en schaduw groeien.
Hoog ruim 1 m. Deze siergember kan je op een schotel zetten vol water, dan hoef je niet elke dag water te geven.
Verders kleinbloemige Begonia's en kleinbloemige Impatiens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben zelf een Brem in de tuin. Die kan ook goed tegen de wind. Ik weet alleen niet of die ook in een pot kan, maar ik denk het wel.
Ik hoop dat dit je kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing