Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe je tegen rottende appel & peren?

Wat doen ik verkeert of wat doe ik niet?
Om het verhaal kort temaken van de bloei tot de oogst groeien mijn appelbomen en perenbomen goed. Maar na de oogst als ik mijn appels of peren wil op eten dan pas merk ik dat ze allemaal rot zijn van binnen en dit begint altijd vanaf bij de zaden of het klokhuis.
Wat kun je daar aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het bewaren van fruit is best wel moeilijk. indien je geen koeling hebt.
Lang niet alle soorten zijn geschikt om te bewaren, sommige soorten kunnen amper een week worden bewaard, buiten de koeling.
Ook van belang is het moment van het plukken, fruit wat te vroeg is geplukt, kan je niet bewaren en gaat spoedig rotten.
Te laat geplukt fruit, ( overrijp) gaat ook spoedig rotten, dus er kan nog al wat fout gaan.
De peer conference, is een uitstekende bewaarpeer, op het juiste moment geplukt, kan hij een aantal maanden worden bewaard, zonder koeling.
Belangrijk is dus de juiste soort appel en peer, het juiste plukmoment en de bewaarplaats.
Heb je een verkeerde soort, dan is snel opeten, maar het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kwekers gebruiken heel veel gewasbeschermingsmiddelen om rotten door schimmels tegen te gaan. Verder is daar niet veel aan te doen. Het is een kwestie van klimaat en het niet resistent zijn van de rassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je de appels en peren wel op het juiste moment plukt. Als je iemand kent die weet wanneer je appels en peren kunt plukken vraag die dan eens om raad. Verder moet je bij het plukken van appels en zeker bij peren zeer voorzichtig te werk gaan. De geplukte vruchten mag je zeker niet laten vallen en ook niet in een kist of mand gooien. Je moet ze behandelen alsof het eieren zijn dus zeer voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mooet er ook rekening mee houden dat door het jaargetijde en een vroeg of laat begin hiervan met warmte of kou er invloed is op de rijping.
Je kunt aan de buitenkant niet zien of het fruit al rijp is en je weet dat het zover is als het fruit gaaat vallen.
Je kunt dus het beste af en toe even proberen of het al bijna rijp is, voordat het gaat vallen.
Je voelt eerst of het rijp aanvoelt, je proeft of het al goed van smaak is en is dit het geval, dan kan je al vast plukken en binnen nog wat na laten rijpen. Beter niet wachten dus tot het fruit al zacht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing