Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er bekend of Waldsteinia ternata, dat veel als onkruidwerende ondergroei wordt toegepast, andere vaste tuinplanten verdringt?

Ik gebruik die Waldsteinia al jaren als ondergroei op verschillende plekken in de tuin. Doet het fantastisch! Maar sinds een paar jaar heeft de Hortensia in de voortuin het moeilijk. Dat is zo'n twee jaar na het aanplanten van Waldsteinia daar begonnen. Drie jaar geleden heb ik ook Waldsteinia bij de Hortensia in de achtertuin gezet. Die deed het vorig jaar ook slecht. Verder is er een Toverhazelaar weggekwijnd in Waldsteinia gebied, en heb ik een Camellia die het erg slecht doet. Sinds een paar dagen denk ik dat het misschien wel de Waldsteinia is die dit veroorzaakt. Ik raak er meer en meer van overtuigd dat dit het is, naarmate ik er meer over denk, maar kan hierover niet veel vinden op Internet. Ook mijn tuinman weet van niks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De Waldsteinia is een prima bodembedekker, die een zode vormt over de grond heen.
Deze zode is erg compact en laat niet zo maar water door.
In jaren dat het soms erg droog is ( laatste twee jaar) hebben veel planten het erg moeilijk.
Een Hortensia heeft zure, humusrijke, vochtige grond nodig, het afgelopen voorjaar heeft het drie maanden vrijwel niet geregend, precies in de periode dat een hortensia veel vocht nodig heeft, om te gaan groeien en bloemknoppen maken.
ZE gaan er nooit aan dood, maar groeien dan vrijwel niet, staat er ook nog eens een bodembedekker onder, dan houdt hij het beetje regen dat er af en toe viel, ook nog voor zich zelf.
Dus blijft de hortensia droog staan, te droog.
Het jaar er voor, 2010, was het in de nazomer en herfst, extreem droog.( ook drie maanden! )
Dus ook een slecht jaar voor vochtminnende planten.

Toch is bijna altijd de grond zelf, de grote boosdoener.
Een hortensia, Camellia en toverhazelaar, groeien het beste in zure, humusrijke en vochtige grond en het liefst in half schaduw.
Daarom, als de grond in de tuin niet uit veengrond bestaat, altijd voor dit soort planten een groot plantgat maken en deze vullen met een goede potgrond, dus de grond gewoon vervangen.
Een paar schepjes potgrond bij een plant is nooit voldoende.
Zeker voor een Camelia en toverhazelaar, moet je een groot gat graven en er per plant, een kruiwagen potgrond in doen.
Beiden zijn best wel dure planten, dus een grote zak potgrond van 60 l. kan er dan ook wel van af.
Staan deze planten in de juiste grond, dan zal de Waldsteinia geen kwaad meer kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing