Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je een roos het beste snoeien? En wanneer is de beste tijd daarvoor.

Ik heb een geurende roos in mijn tuin, die dit jaar boven me uit is gegroeid. Hoe snoei ik dat nu zo dat ik er het beste uit kan halen, zodat hij komend jaar zoveel mogelijk rozen gaat geven?

Toegevoegd na 39 seconden:
t is één tak die zo hoog is. De vraag is ook of hij helemaal tot op een bapaalde hoogte moet worden teruggesnoeid.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat om een zelfde roos als deze maar dan diep rood: http://www.bakker-hillegom.nl/product/snijroos-nostalgie-/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

gezien de hoogte van je roos, heb je waarschijnlijk een heester roos, die snoei je totaal anders dan een struikroos.

Is het wel een struikroos, dan snoei je vanaf half maart, alle dunne takjes er geheel af, de wat dikkere takken, kort je in tot een vinger lengte boven de grond en de dikste takken van dit jaar ( zijn groener) kan je halveren.

Maar nogmaals, er zijn veel soorten rozen, die allemaal verschillend gesnoeid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarom, hoe en wanneer rozen moeten gesnoeid worden is te herleiden naar de discussie of rozen doornen of stekels dragen. M.a.w. wie de botanische kenmerken, groei- en bloei eigenschappen kent van de verschillende rozensoorten kan meteen anticiperen op het grote snoeivraagstuk.

Het is dus afhankelijk van je soort roos. Op de onderstaande site staat alles uitgelegd.

Toegevoegd na 7 minuten:
In het kort:
Snoeien van half november tot april. Maar let op met heel kort snoeien i.v.m. vorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt ze nu snoeien maar snoei ze dan niet te ver in
zodat de plant als het hard gaat vriezen dit overleeft
je kunt dan in het voorjaar terug snoeien naar 1 of 2 ogen (uitlopers)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze nu al terugknippen tot zo'n 30 cm hoogte. Dan in de lente verder insnoeien tot 3 á 4 ogen.
http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/snoeienrozen.htm
13 jaar geleden
Sinds ik ergens heb gelezen dat er een test is gedaan: officieel snoeien en de struik te lijf gaan met de heggeschaar, en er geen merkbaar verschil was, doe ik ook zo moeilijk niet meer.
Planten die na de langste dag bloeien, snoeien in het voorjaar, de planten die voor de kortste dat bloeien in het najaar. En verder tussentijds takken weghalen die me in de weg staan.
13 jaar geleden
snoei nu terug tot de gewenste hoogte, de roos zal volgend jaar weer uitlopen. houd rekening met een stukje invriezen als het een strenge winter mocht worden.
eventueel ingevroren delen volgend voorjaar wegknippen.

alternatief is om de roos in het voorjaar te snoeien. altijd in het oog houden dat als je takken terugsnoeit dat te doen op een 5-blad dat naar buiten wijst.

Tip: als je gedurende de bloei ook de uitgebloeide bloemen eruit snoeit dan houd je een lang bloeiende roos. eventueel in de zomer ook terugsnoeien op een 5-blad na de eerste bloei, gegarandeerd dat je een 2e bloei krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing