Zijn kleine vissen zo slim de diepe vijver te vinden?
Wij hebben een vijver die uit 2 aparte gedeelten bestaat, een diep gedeelte >80cm en een ondiep gedeelte, ongeveer 25 a 35 cm. (afhankelijk van de waterstand)
Deze 2e gedeeltes zijn verbonden door een kort kanaaltje, dat is echter ondiep, zo'n 5 a 15 cm.
Wij hebben de vijver niet zelf gebouwd en het is een huurwoning dus het is niet de bedoeling de vijver te verbouwen. Wel hebben we hem begin dit jaar schoongemaakt, planten erin en een paar goudvissen. Tot onze verbazing zwommen er in de zomer ineens ruim 150 hele kleine visjes in. Zeer waarschijnlijk ook goudvissen. (kleur en staartjes kloppen)
Ik kon ze tellen omdat de vijver lek was en beide delen zijn dus leeg geweest.
De vraag:
de goudvissen zwemmen van het ene naar het andere deel, het diepe gedeelte ligt in de schaduw, dus ze liggen soms te zonnen in het ondiepe.
Nu het kouder wordt zijn de goudvissen niet meer te zien, maar de kleintjes zitten nog wel overal en steeds dezelfde op dezelfde plekken, voor zover ik ze uit elkaar kan houden.
Zullen die ook zo slim zijn het kanaal te nemen naar het diepe, of zullen ze op hun plekje blijven en doodvriezen?
(ik weet dat een deel de winter sowieso niet overleefd, dat is in de natuur ook zo, maar ik wil er zoveel mogelijk overhouden)
Heeft een luchtpompje zin in het ondiepe en zijn er andere oplossingen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.