Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe houd ik mijn kleine vijvertje vorstvrij?

Ik heb een klein vijvertje en heb daarin een klein fonteintje staan. Geen vissen maar wel kikkers. De kikkers blijken in de vijver te overwinteren en daarom durf ik het fonteintje er niet uit te halen vanwege dat er anders geen lucht meer beneden in de vijver komt. Maar eigenlijk moet het fonteintje er uit omdat hij anders kan bevriezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er mag dus best ijs op de vijver liggen, het openhouden van een flink gat is voldoende.
U kunt daarvoor gebruik maken van speciale ijsvrijhouders, die in allerlei soorten verkrijgbaar zijn.
Maar om de vijver gedeeltelijk ijsvrij te houden kunt u het beste een of meer beluchtingssteentjes (bruissteentjes) in de vijver plaatsen die u aansluit op een luchtpompje.
Dit is een eenvoudige en goedkope manier om het geheel dichtvriezen van uw vijver tegen te gaan.
Dit komt omdat de luchtbelletjes het water bewegen met als bijkomende voordelen dat extra zuurstof in het water wordt gebracht en het teveel aan CO2 sneller wordt afgevoerd.
Breng de beluchtingssteentjes niet dieper aan dan ca. 20-40 cm onder het wateroppervlak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met heel weinig moeite en geld kunt u ook zelf een prima ijsvrijhouder maken!

Klik op deze site:

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d132_dhz-ijsvrijhouder.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien dat een luchtpompje erin leggen helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorstvrij houden en een groot gat houden is niet direct noodzakelijk.

Het is van belang dat er een goede gaswisseling kan plaats vinden, de rottingsdampen van de bladeren en ander afval op de bodem van de vijver moeten uit het water kunnen ontsnappen.

Dit kan al als men een bundel riet of (lang) stro aan de zijkant tot van de vijver legt, het riet of stro dient ruim boven het water uit te steken en tot tenminste 75cm. diepte te komen.

Het water in de bundel stro of riet zal niet bevriezen n blijft een gas uitwisseling mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dit mijn vak is, zal ik eens flink uitpakken omdat er zo veel onzin bestaat over dit probleem!
Iedere vijver zal bij strenge vorst uiteindelijk bevriezen.

je hebt een fonteintje, haal daar het spuitstuk van af en plaats je pompje een stukje onder water, zodat de uitstroom opening minstens iets onder water zit tot max 20 cm.
Door de waterverplaatsing van het pompje, komt het minder koude water van de bodem omhoog en zorgt voor een wakje.
Ook kan je een goed luchtpompje plaatsen, maar er is veel goedkope rommel op de markt, dus kies dan voor een goed b.v Rena Fluisterpomp.

Bij een temperatuur van -0 graden en -5 graden zal het ijs nog niet aan de kant vast zitten en kan het moerasgas onder het ijs weg.

Bij een temperatuur van beneden - 5 graden, vriest het ijs aan de vijverkant vast en kan het gas niet meer weg.
Kikkers stikken, gaan dood en rotten, dus nog meer gas, dan dode vissen,eerst de goudwinden, daarna de goudvissen nog later dode waterslakken, nog later alles dood!

Een ijsvrijhouder van tempex, helpt niet!!
beneden de -5 graden vriest het lelijke ding vast en werkt niet meer!!
Bij storm waait het ding de vijver uit.

Een ijsvrijhouder met een pompje er onder, helpt wel, maar je hebt al een pompje, dat werkt dus ook.

Een bos riet in je vijver helpt ook niet!!
Iedereen denkt dat riet holle pijpjes zijn waar de lucht door heen kan, maar in de rietstengels zitten ook 'knopen' die zijn dicht, vriest het harder dan -5 graden, ook dan vriest het ijs aan het riet vast en kan het gas niet weg.

Een wak maken lijkt heel simpel, maar bij - 5 of meer, is het wak al dicht voordat je binnen bent.

Het wak afdekken met een stuk dik tempex, helpt redelijk goed, moet je het wel met een steen vast leggen.

Een wak maken en er daarna een paar emmers water uit scheppen, zodat je een grote luchtbel onder het ijs krijgt werkt ook redelijk, zolang je ook dan het wak afdekt.

Een vijververwarming helpt prima, maar kost heel veel stroom, een luchtpompje maar 15 cent per dag!

Waarschuwing!
Sneeuw op het ijs is heel erg schadelijk, doordat de algen en waterplanten geen licht meer krijgen, dood gaan en gaan rotten, dat geeft weer moerasgas ( giftig)
Veeg het er af en is het ijs te dun, gooi er dan een emmer water over, dan wordt de sneeuw transparant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt lucht in het water houden zodat de kikkers kunnen overleven. Kikkers hebben tijdens overwinteren minder zuurstof nodig dan wanneer ze actief zijn.

Water bevriest bij 0 graden, zoals je weet.
Water dat in beweging is kan niet bevriezen. Dat weet je ook, als het goed is, en anders weet je dat nu.

Wil je een wak houden dan moet je dus op een bepaalde plaats het wateroppervlak in beweging houden.
Maakt niet uit hoe.

Is die beweging wat wild, dan vangt dat al snel zuurstof uit de lucht en neemt dat mee in het water.

Maak je de beweging TE wild dan wek je de kikkers.

Beetje stevig zuurstof-pompje werkt daarvoor tot nu toe het beste. Niet te diep leggen/hangen. 30 cm onder het wateroppervlak zou mooi zijn. Kikkers hebben dat 40 cm rustig water/modder. (Althans; kikkers hebben ongeveer 70 cm diep water nodig om veilig een Europees Nederlandse winter door te komen. (Een zuidamerikaans Nederlandse winter (Antillen) is alleen maar heerlijk voor kikkers)

Is het zo koud dat het wak bevriest, dan is het waarschijnlijk ook zo koud dat het rottingsproces vrijwel stil staat, en moerasgassen je dieren nauwelijks kunnen schaden.
Maar dat beredeneer ik met de natte vinger, en heb ik niet uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de kikkers hoef je je geen zorgen te maken zolang de vijverr maar niet dicht vriest. De fontein kun je erwel uithalen als de vijver niet niet al te groot is kun je piepschuim isolatie er ver heen leggen doe er wel een luchtpompje bij (Niet in het water) en als het kan zet het luchtpompje binnen in huis zodat er door het slangetje wat warmere lucht de vijver in stroomt dan gaat het wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing