Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij vertellen wat dit voor zaad/zaaddoos is?

Wat is dit voor zaaddoos of vrucht en wat kan ik ermee?
De kleur is er een beetje af, hij is als hij nog vers is, mooi zachtgroen.
Er zit een soort haakje aan, een vriendin krijgt ze elk jaar van een kennis die ze rondom aan een glaasje hangt met een beetje water erin. Het ziet er dan uit alsof er vogeltjes uit een glas drinken.

Toegevoegd na 30 minuten:
Hoe bewaar ik de zaden?
En hoe zaai ik deze, wanneer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is de Asclepias Syriaca, en in het Nederlands wordt hij ook wel papegaaienplant of parkietplant genoemd. Je schijnt hem hier ook in de tuin te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toevallig zag ik deze zaaddozen in de nieuwe tuindgids van Bakker Hillegom (Ik bestel hier veel dingen voor de tuin die je niet snel ergens anders ziet).

Het is de zijden- of papagaaienplant. Hij kan 80-120 cm. hoog worden en is winterhard. Als advies wordt er gegeven om ze in een grote pot in te graven ( of er rond omheen een afstand van 100 cm.diameter vrij te houden)omdat hij de neiging heeft om te woekeren. De wortels nemen al snel een flink deel van je tuin in beslag.
Ze zijn echter wel gemakkelijk te verwijderen.

Zaaien:
Kiemtemperatuur;18-20 graden C. Februari-maart binnenshuis en na het ontkiemen koeler (10 graden) zetten. Vanaf april in potjes in de koude bak.
Ter plekke zaaien doe je in juni en juli. Kan een koudeperiode nodig hebben om te ontkiemen.
kiemt met ca. 4 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een zaaddoos van een papegaaienplant. Als je hem eenmaal in de tuin hebt, dan woekert hij onder de grond verder. In de winter verdwijnt hij helemaal maar in het voorjaar komt hij weer tevoorschijn en dit op veel meer plaatsen dan waar hij oorspronkelijk stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Id een papagaaienplant,mooi en je hebt de ruimte,maar hij woekert en is giftig.je hebt ruimte zat maar de wortels gaan alle kanten op.Dus kan hem nu zaaien maar hou hem in toom anders heb je een probleem denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing