Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In mijn tuin zitten een paar merels, lichtbruin (vrouwtjes?), met een opvallend lichter kopje. Nooit eerder gezien. Iemand die er meer over weet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dit zouden ook lijsters kunnen zijn,
Die zijn lichter van kleur en ze zijn gespikkeld. Luister ook eens naar hun gezang (als dat lukt), dit klinkt nl ook anders. Zelf heb ik ze ook sinds kort in de tuin ontdekt en bij mijn ouders zijn ook spontaan op komen duiken. Google maar eens naar afbeeldingen van lijsters, misschien herken je ze als jou ( merels ).
Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn geen merels. Merels zijn altijd zwart met een felgele snavel (mannetje) of bruin met een lichtere keel(vrouwtje). Het is mogelijk dat je zanglijsters (Turdus philomelos) in je tuin hebt. De bovenzijde is lichtbruin en de borst is wit met zwarte vlekken in de vorm van een pijlpunt. Onder de keel zijn de borstveren geelbeige gekleurd.

Ze hebben een witte oogring, misschien bedoel je dat? Mannetje en vrouwtje hebben eenzelfde verenkleed.
De meeste zanglijsters trekken weg maar overwinteren toch in kleine aantallen. Ze eten roodkruimels, appels/peren, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen en gekookte aardappelen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevallig foto's gevonden van de 'bruine lijster'. Misschien waren dàt wel de vogels die je in je tuin hebt gezien. Ze hebben een opvallend lichter kopje en lijken op een vrouwtjesmerel. Hieronder de foto's:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing