Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe en wanneer moet ik mijn gingko snoeien?

Ik heb een gingko van ongeveer 8 jaar. De zijtakken worden erg lang en de boom groeit snel in de hoogte maar wel erg dun.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De ginko kan slecht tegen snoeien; Het is bekend dat de plant makkelijk erg veel sap verliest als in de groeiperiode gesnoeid wordt. Het beste is om in de winter te snoeien, als het niet vriest, en de boom nog niet bezig is met aanmaken v vieuwe knoppen. Dus rond einde Feb is ideaal. Snoeiwonden moeten wel afgesmeerd worden. Snoei zo min mogelijk takken, want je loopt het risico dat gesnoeide takken niet overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een ginkgo groeit zo traag dat je die helemaal niet hoeft te snoeien. In 30 jaar groeit ze 3 maar meter hoger.
Wij hebben er eentje nu 10 jaar staan en die is inderdaad nauwelijks een meter gegroeid.

Als ze een fors formaat heeft naar jouw zin dan heeft iemand er een klein fortuin voor neergeteld om haar in volwassen staan aan te schaffen en in de tuin te zetten.

Daarbij is het een boom die uit de prehistorie komt, en al die tijd genetisch niet (of nauwelijks) is veranderd. Die ga je toch niet als groentje (= de mensheid) eens vertellen hoe die wel of niet mag groeien ?
Ze heeft de dinosauriërs nog mee gemaakt !

Als klap op de vuurpijl is het ook nog een boom die een geneeskrachtige werking schijnt te hebben. In ieder geval geloven Chinezen en Japanners daar in.

EN ze groeit in het wild nog maar op 1 plek in China EN ze heeft de bijnaam Tempelboom.

Die ga je toch niet snoeien !

Wat is er aan de hand dat je de Ginkgo Biloba wilt snoeien dan ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu jouw beschrijving van de boom die jij wilt snoeien, maar dat kan nooit een Ginkgo zijn.
Het moet een andere boom zijn waar je het over hebt.

Toegevoegd na 1 dag:
De natuurlijke groeiwijze van een Ginkgo Biloba is de eerste jaren verticaal, en pas later in de breedte.
Het is dus vrij logisch dat een Ginkgo eerst langgerekt lijkt, omdat ze dat ook hoort te zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Van de Ginkgo Biloba is algemeen bekend dat die langzaam groeit, maar inderdaad is het op internet goed zoeken naar gegevens over groeisnelheid, zoals iemand in de discussie al opmerkte.

Hier dan toch eindelijk:
"The Ginkgo Biloba growing process is observed only for a few months per year. The Ginkgo Biloba growing process takes place between May and the beginning of September. A proof that the Ginkgo Biloba growing process is a slow process is the fact that it only gains in height less than 30 cm each year. They continue to grow until they reach the maximum height, which ranges between 20 and 50 m, depending on the variety of Ginkgo Biloba.

Article Source: http://EzineArticles.com/475056
"

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een citaat of groeisnelheid van een Ginkgo:
Deze noemt 6 meter in 10 tot 12 jaar.
"it takes 10 to 12 years to become 6 metres (20 feet) tall and it takes about 20 years before it has a rounded shape. "

De voorgaande link meldt ook;
De Ginkgo kan het ene jaar helemaal niet groeien, en het jaar erop opeens 1 volle meter. Dat is niet te voorspellen.
Schijnt.

Zuinig op zijn, lijkt me. Als je er 1 hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing