Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als er veel kraaien zijn, blijven de meeuwen dan weg?

Ik woon vlak aan zee, dus ben gewend 's morgens wakker te worden door het gekrijs van de meeuwen.
Ik heb sowieso een tuin met veel bomen, dus hoor altijd veel vogelgeluiden. Vanochtend hoorde ik alleen maar het gekras van kraaien. Langs het slaapkamerraam vlogen ook alleen maar zwermen zwarte vogels en op de daken van de huizen aan de overkant zag ik alleen maar zwarte vogels, terwijl er altijd grote meeuwen zitten. Er was geen meeuw te bekennen. Ik hoorde ze zelfs door de dakgoot lopen en ik hoorde alleen maar het bekende kraaiengeluid.
Ik heb in de achtertuin een grote meidoorn staan en er zitten altijd kleine vogeltjes in, omdat ze hier veilig zijn voor de kat en voor de grote vogels. Die blijven er gek genoeg uit, misschien wel door de vele stekels in die boom. Nu zit zelfs in die boom geen enkel vogeltje!
Het is vreemd stil buiten, het enige dat je hoort is het geluid van kraaien. Zijn kraaien over het algemeen heersers in de tuin of komt het door het grote aantal op dit moment? Wat kan de reden zijn van dit grote aantal? Het meest vreemde vind ik dat er ook geen meeuw te zien is. Een meeuw is zo veel groter dan een kraai en ze zijn ook altijd met groepen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat meeuwen bang zijn voor kraaien,, of vergis ik me daarin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je het over kauwtjes en geen kraaien.
De jonge van de kauwtjes zijn inmiddels uitgevlogen, maar zijn nog wel bij de ouders en dat is waarschijnlijk wat je ziet een zwerm kauwtjes met jongen, nog even dan worden de jonge verstoten door de ouders en zal je er veel minder zien, ook hun gedrag verandert dan.
Meeuwen zijn vaak wel dominant, maar zijn ook zo maar vertrokken, ze hebben liever geen groepen andere vogels rond om zich.
Ze kiezen de weg van de minste weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kraaien zijn best wonderlijke dieren. Bij ons in de straat zitten er altijd twee, die heel vaak een reiger en een valk wegjagen bij vijvers en duivenhokken. Gaaf he?
Kraaien kunnen zelfs buizerds wegjagen met een paar kraai sterk, dus het kan zeker dat als ze met een hele troep zijn, de de meeuwen domineren en het gebied even van hun maken. Ze zijn sterk, snel en wendbaar, waar meeuwen meen ik wat trager zijn, en kunnen inderdaad best dominant zijn.

Waarom ze bij jou op dit moment met zovelen zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien een samenzwering? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meeuwen zijn echt niet bang voor kauwen want ik denk dat je die bedoeld.
Hier zit het vol met kauwen,maar ik zie hier ook meeuwen vliegen,ook op zoek naar jonge vogeltjes want die eten ze,maar bij kauwen krijgen ze weinig kans omdat ze ontzettend hun nesten verdedigen met vele tegelijk.

Een paar weken geleden zag ik dat ze zelfs een kat probeerden aan te vallen,maar die hield zich mooi gedeisd en kwam pas weer tevoorschijn toen er geen kauw te bekennen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het heeft te maken met een bepaalde drang van de kraai ,die wil natuurlijk zelf ongestoord eten zoeken dus wat het eerst komt is andere vogels verjagen misschien zijn er op dat moment meer meeuwen dan kraaien maar ik denk dat kraaien vasthoudender zijn als ze een plekje zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing