Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In mijn pas aangelegde vijver van 700 liter heb ik mandjes met waterlelies geplaatst. Maar nu kleurt het water helemaal grijs van de klei.

Hoelang kan dit nog duren en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In vijver van 700 l. is heel erg klein, daar kan je hooguit slechts een heel klein dwergwaterlelietje in zetten, bedoel je geen 7.000l.?
Bij een nieuw aangelegde vijver is er van een biologisch evenwicht nog geen spraken.
Het allerbelangrijkste voor de vijver zijn ruim voldoende echte zuurstofplanten!!!
Een laagje goede vijversubstraat op de bodem ( geen grind)
Gevuld met leidingwater, geen regenwater!
En e.v.t. een start met een portie bacteriën.
Indien er hierna waterlelies worden geplant/ geplaatst in de vijver, dan zal een deel van de vijvergrond in het water oplossen en het water troebel maken.
Hierna is het de beurt aan de bacteriën, als deze voldoende zijn ontwikkeld, gaat ze het zweefvuil samenklonteren tot kleine vlokjes die dan naar de bodem zinken.
Resultaat: helder water.
Hoe snel dit weer gaat, is weer afhankelijk van de bacteriën, de vijverinhoud, de graad van vervuiling door vijvergrond, de tijd van het jaar en de temperatuur.
Dit proces kan je versnellen door een halve emmer modder uit een gezonde vijver halen en in je nieuwe vijver gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geen woelende vissen er in hebt zitten (bv karperachtigen, waar ook goudvissen onder vallen) dan zakt dit gedurende een dag of 3 wel naar de bodem. Zelf heb ik gemerkt dat het sneller gaat als je de pomp een dagje uit zet, zodat het water rustiger wordt. Met een beetje pech wordt het water weer troebel als je dan de pomp weer aan zet, vanwege sediment bij de in en uitstroom openingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen geduld hebben. Juist door veel planten in je vijver te plaatsen maak je een mooie cultuur. Maar elke keer zul je zien dat het iets troebel wordt, maar uiteindelijk krijg je een mooi evenwicht in je vijver.

Toegevoegd na 1 minuut:
wij hebben een vijver zonder pomp, maar met de juiste planten en vissen, dan heb je een mooi evenwicht. Hoe meer planten hoe beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing