Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn woningeigenaren wettelijk verplicht iets aan het onderhoud van hun tuin te doen ?

Buiten dat het nogal wat ongedierte alsook straatkatten aantrekt en gewoon geen gezicht is (de huizen hier hebben de woonkamer op de woonverdieping) heb je er natuurlijk geen last van zolang althans de bomen de schutting nog niet omver drukken (nog een jaartje of twee schat ik).

Toch vraag ik me af of er iets van regels zijn voor het onderhouden van je tuin bij een koophuis. Het gaat om een tuin die vanaf de straat dus niet zichtbaar is, en het is ook geen stinkende vuilnisbelt. Het is gewoon...braak terrein zeg maar. Vraag me zelfs af of de achterdeur nog wel open kan.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid : het gaat me totaal niet om het uiterlijk van de tuin, maar het risico van met name de bomen die er spontaan wortel hebben geschoten en tegen de schutting beginnen te drukken. Die snij, knip of trek je niet meer effe weg als het te laat is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De beleving wat een tuin is, is voor iedereen anders.
Een totaal verwilderde tuin, is als tuin wel totaal verwilderd, maar voor de natuur een weldaad.
Daar krijgt de natuur weer volop de kans te herstellen wat de mens verstoord heeft.
In een verwilderde tuin komen de vlinders weer terug, iets wat vrijwel iedereen wel graag wilt, want dat zou betekenen dat het met de natuur weer beter gaat en daar doen we allemaal zo ons best voor.
Maar dat is allen maar schijn, we maaien, snoeien, harken, schoffelen, en spuiten de natuur gewoon weg, want het moet vooral netjes zijn in de tuin.
Lak aan de natuur!
Dat katten er uit de buurt het er naar hun zin hebben is te begrijpen, maar juist die katten vangen ook ongedierte, die niet alleen maar uit deze verwaarlooste tuin komen, maar vooral uit tuinen met huisdieren.
Een tuin moet natuurlijk geen vuilnisbelt worden,maar dat is heel wat anders dan een tuin laten verwilderen.
Maar ja, dat is voor veel mensen niet netjes!
En netjes moet het wezen.
Dus kan je niemand ooit dwingen hun tuin netjes te houden omdat netjes voor iedereen iets anders betekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de reactie's lees ik net dat er veel brandnetels staan, laat dat nu net de waardplant zijn waar bijna alle mooie vlinders in Nederland hun eitjes op leggen.
Zonder brandnetels geen mooie vlinders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn geen wettelijke kaders, waarin een huiseigenaar gedwongen kan worden wat aan zijn/haar tuin te doen. En daarbij is mooi groen ook niet lelijk...

Wat Gemeentes vaak naar een x-aantal klachten wel doen is iemand aanschrijven. Hierin uiten ze dan het subtiele dreigement dat als de huiseigenaar er niets aan doet dat dit dan op kosten van de gemeenschap gedaan word door de Gemeente...

Evengoed kan een huiseigenaar niet verplicht worden de tuin zo bij te houden als jij het zou willen zien...

Eén woningbouwvereniging kan als eigenaar van het desbetreffende huis de bewoner wel dwingen om wat aan de tuin te doen. Maar ook hiervoor is een vonnis van de rechtbank voor nodig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mischien dat je een klacht kunt indienen bij de gemeente? ik heb daar niet zo`n ervaring mee, maar het is wel zo dat bijv bomen e.d. te hoog kunnen zijn dat je daar wel een aanklacht tegen in kan dienen als het jou uitzicht belemmerd of als er minder lichtinval in jou huis komt. Probeer het bij de gemeente eens na te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom zou de gemeente een eigenaar moeten of kunnen verplichten iets aan de tuin te doen? De eigenaar is zelf ceantwoordelijk voor de toestand in en om zijn huis,zolang er geen overlast ontstaat is de gemeente dan ook gebonden aan het recht om zelf te beschikken wat je met je eigendom doet. In geval van overlast kan de gemeente echter ingrijpen maar dat is hier niet het geval, al zie jij dat vermoedelijl anders omdat je meer werk hebt door de brandnetels van de buren.
Het verweer van de buren zou vermoedelijk zijn dat brandnetels geen onkruid zijn maar een waardevolle plant die oa gebruikt word om stoffen (enigzins vergelijkbaar met linnen) van te maken waar weer kleding van gemaakt word.
De houtachtige opslag die door de schutting komt kun je zelf afdoende verwijderen zodra ze op jou terrein komen.
Maar waarom doen de buren niets aan hun tuin,het is ook in hun belang om de tuin enigzins op orde te hebben al is het maar om de waarde van het object in stand te houden, indien het verkocht zou worden .
En tenslotte heb je met de buren gesproken over deze problematiek,mischien weten ze niets van tuinieren of ontbreekt de tijd of het geld om de tuin aan te leggen en weten ze niet dat ze je enigzins ergeren met de wildernis zoals jij hun tuin ziet. Een goed gesprek en ingeval van onwetendheid een klein beetje hulp kan veel veranderen voor allebei,jij ergert je niet meer, je contact met de buren word beter,en de waarde van beide huizen blijft op peil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je er als buren last van gaat krijgen zoals bij je voorbeeld met de schutting, dan is je buurman verplicht om er iets aan te doen en eventueel je schutting te repareren.
Hij is inderdaad niet verplicht om zijn tuin verder te onderhouden.

Er is op internet jurisprudentie over te vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Marleen,

Bij mijn weten zijn er geen wetten voor de mate van onderhoud die een tuin moet krijgen.

Er zijn echter wetten voor de locatie van bomen en struiken. Bomen moeten 2 meter van de erfgrens staan. Struiken 50 cm. Als de achtertuin daar niet aan voldoet kan je de gemeente erbij roepen om hun te verplichten eea aan te passen.

Ik snap dat als jij je huis wilt verkopen je het fijnd zou vinden als de tuin er beter uit zou zien. Weet je wat de reden voor het niet onderhouden is? Als hij gewoon niets met de tuin wil, niet van tuinieren houdt & het absoluut onbelangrijk vind, kan je waarschijnlijk wel met hem praten. Bel eens aan, en vraag hem gewoon of je hem kan helpen met wat gereedschap. Ga een weekend met de buren in de tuin aan de slag. Dan win jij dat de tuin er voor de verkoop goed bij staat. En hij dat zijn tuin weer eens groot onderhoud krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing