Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn perenboom is niet zelfbestuivend? Wat houd dat in?

Ik heb onlangs een perenboom gekocht waarop het kaartje staat dat het niet zelfbestuivend is. Krijgt de boom dan geen vruchten? Hoe dan wel? Heb er geen ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Volgens mij wil dit zeggen indien er geen andere perenboom in de buurt staat dat er dan geen bestuiving mogelijk is.

Toegevoegd na 48 minuten:
Zelfbestuivende perenbomen hoeven niet door een andere perenboom bestoven te worden om vrucht te dragen. Wel is het aantal vruchten dat hij draagt groter bij kruisbestuiving. Bij een zelfbestuivende perenboom speel je dus op zeker, je kan altijd nog een 2e perenboom plaatsen om kruisbestuiving te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten bijen ed het werk doen.Anders geen vrucht dus geen peren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kan dit ook zelf door met een kwast in de bloemen te gaan en van bloem naar bloem krijg je ook bestuiving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je het beste kunt doen, is even op het web jouw boom opzoeken op een tuinsite of een site van een kweker. Meestal staat er dan bij: soort X, voor deze soort is soort Y een geschikte bestuiver, zoals hier: http://www.fruitbomen.net/bestuiving/peren/
Sommige niet-zelfbestuivers kunnen wel vrucht dragen , maar doorgaans is het verstandig er een boom bij te zetten van de juiste soort - een ander ras die in dezelfde tijd bloeit.
Maximale afstand tussen beide bomen is 100 meter - dus als je buren een geschikte soort peer hebben staan, dan is je probleem waarschijnlijk al opgelost, maar dat moet je dan wel even zeker weten (opletten of ze in dezelfde tijd bloeien en eventueel even vragen welke soort ze hebben staan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing