Hoe kan voorkomen worden dat je in tuincentra misleid wordt wat betreft de kleuren van aangekochte planten?
Mensen hebben vaak in hun tuin een voorkeur voor kleuren. Ik houd vooral van veel rood en blauw, geel en oranje voeg ik in iets mindere mate toe. Wit voeg ik niet toe (staat er genoeg), maar ik heb een hekel aan zacht roze. Dit koop ik nooit! Maar heel vaak als ik een plant in een van mijn voorkeurkleuren koop, blijkt hij in een heel andere kleur te bloeien. Een paar voorbeelden:
3 rode boerenpioenrozen gekocht: 2 bloeien roze, 1 rood
Blauwe monnikskappen gekocht; bloeien wit.
Dat er per ongeluk een keer een verkeerde kleur zaad tussen andere zaailingen terecht komt, begrijp ik, maar het merendeel van wat je koopt, hoort toch de kleur te hebben die bij verkoop aangegeven staat?
Als op een doos aangegeven staat dat er een rode vaas in zit en er blijkt een roze vaas in te zitten, ga je terug naar de winkel en wordt het artikel omgeruild voor de gewenste kleur.
Bij een planten duurt het veel langer voor je kunt zien dat je niet hebt gekregen wat je dacht gekocht te hebben. De roze pioenrozen heb ik drie jaar geleden aangeplant en ze bloeiden dit jaar voor het eerst. Ze bloeiden prachtig, toch was ik teleurgesteld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.