Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

in welke periode(n)van het jaar is er het minste alg te vinden in de nederlandse wateren?

waarbij dus de wateren het helderst is, van bovenaf gezien.

Dit is vooronderzoek voor een specifieke foto die ik wil maken. Ik ben geen duiker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Algen ontstaan door een overschot aan o.a. nitraten en fosfaten.
Dit zijn planten voedingsstoffen.
Gedurende de winter zijn veel waterplanten afgestorven, blad van bomen er in gewaaid, er ontstaat dus in het water een enorme hoeveelheid aan voedingsstoffen, heel normaal eigenlijk, alles is dan weer klaar voor het nieuwe seizoen.
De eerste planten die al in de nawinter beginnen te groeien, zijn de algen, er is immer zeer veel voedsel aanwezig en de vraag naar voedsel door andere planten is er dan nog niet.
Dus hebben de algen het rijk alleen.
Zo in Mei, gaan alle zuurstofplanten en andere waterplanten weer groeien, dus de vraag naar voeding neemt geweldig toe!
Zo ergens in Juni is de vraag naar voedsel, groter dan het aanbod, dus gaan de algen dan weer weg.
Die blijven vaak weg, tot de vraag naar voeding weer afneemt en er weer een overschot ontstaat, ongeveer half Augustus.
Nu zijn de algen weer terug, totdat het water te koud wordt door vorst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In warm water zit vaak veel alg. In de winter is het water het koudst. Dus aan het eind van de winter zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
s,winters zijn er het minste algen in het water.
als de temperatuur van het water opwarmt, leeft ook de algengroei op.
dat geld niet overal, water met weinig fosfaat zal je veel minder en veel later algen in aantreffen dan fosfaatrijk water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing